Net Insights nyemission om 157 Mkr placerad till 65 procent

Grundare, styrelse samt bolagets ledning kommer att deltaga i nyemissionen. Vidare avser de större institutionella ägarna, bland andra 4:e AP-fonden, Alecta, Aragon samt Banco Fonder att deltaga.

Ett konsortium under ledning av Nordiska Fondkommission AB, i samarbete med ABG Securities ASA och Swedbank Markets, har placerat en betydande del av grundarnas teckningsrätter, samt garanterat teckning av ytterligare aktier i nyemissionen. Det innebär att ca 65 procent av nyemissionen är placerad redan idag.

- Det är ett styrkebesked att vi kunnat placera en så stor del av nyemissionen i detta tidiga skede. Självfallet underlättar detta också våra fortsatta diskussioner med kunder och partners, säger Lars Berg, styrelseordförande, Net Insight.

Net Insights nyemission om cirka 157 Mkr genomförs i relation 2:5. Det innebär att varje femtal innehavda aktier berättigar till teckning av två nya B-aktier till kursen 10 kronor. Teckningstiden för nyemissionen löper under tiden 7-21 juni 2001. Dessutom erhålls för varje tvåtal aktier som nytecknats, en option att teckna en ny aktie i juni 2002 till kursen 15 kronor. Vid fullt utnyttjande av dessa optioner tillförs bolaget ytterligare 118 Mkr.

För att de båda nyemissionerna ska kunna genomföras förutsätts ett godkännande vid Net Insights extra bolagsstämma den 28 maj 2001.