METSO FÖRLÄNGER ANMÄLNINGSPERIODEN I BUDET PÅ SVEDALA

Processen för att erhålla godkännande från US Federal Trade Commission (FTC) för Metsokoncernens bud på Svedala Industri AB fortsätter. Efter att ha presenterat de föreslagna försäljningarna av eftergiftspaketen till Sandvik och Outokumpu för FTC, har Metso nu erhållit FTCs utkast på föreskrifter för ett godkännande (s.k. consent decree). FTC har inte haft invändningar beträffande de föreslagna köparna men vissa frågor avseende avtalen kräver ytterligare förhandling med FTC. Eftersom förhandlingen avseende villkoren för ett godkännande från FTC (s.k. consent) kan ta några veckor, kan Metso för närvarande inte ge ytterligare information om slutförandet av erbjudandet. Följaktligen har Metso beslutat att förlänga anmälningsperioden för sitt erbjudande till den 25 juli 2001 och avser att utfärda ett nytt meddelande senast den 20 juli 2001.

Metso står fast vid sitt villkorade erbjudande vilket nu är förlängt till 25 juli 2001. Med undantag för förlängningen av anmälningsperioden är villkoren i erbjudandet från Metso till aktieägarna i Svedala Industri AB som offentliggjordes den 21 juni 2000 oförändrade (prospekt daterat den 7 juli 2000).

Metsokoncernen är en global leverantör av maskiner och system till processindustrin. Metsos kärnverksamhet utgörs av Metso Paper (fiber- och pappersteknologi), Metso Minerals (berg- och mineralbearbetning) och Metso Automation (automations- och reglerteknologi). Metsos omsättning under 2000 uppgick till EUR 3,9 miljarder och antalet anställda till cirka 22.000. Metso är noterat på börserna i Helsingfors och New York.