CellaVision etablerar sig i USA genom förvärv av Triangle Imaging Inc.

CellaVision AB har genom sitt helägda dotterbolag CellaVision Inc. genomfört ett strategiskt förvärv av den amerikanska verksamheten Triangle Imaging Inc. (TII) från Triangle Biomedical Sciences Inc. (TBS). TII, tidigare känt som IMI, Intelligent Medical Imaging har hittills varit CellaVisions ledande konkurrent inom digital analys av vita blodkroppar. TII är baserade i Jupiter, Florida där nu CellaVision Inc. får sin bas.

CellaVision får direkt tillgång till det automatiserade mikroskopet MICRO21, inklusive teknologi, befintligt lager, existerande kundbas och dessutom en detaljerad kartläggning av potentiella kunder på USA-marknaden. De nya medarbetarna i USA ger dessutom CellaVision en mångårig erfarenhet av och direkt tillgång till den amerikanska marknaden.

"Genom förvärvet kommer vi att få mycket snabbare tillgång till USA-marknaden för vårt instrument DiffMaster, som kommer att introduceras här nästa år. Samtidigt fortsätter försäljningen av MICRO21. De båda instrumenten kompletterar varandra mycket bra och kommer därför att positioneras på olika marknadssegment", säger Yvonne Mårtensson, VD, CellaVision AB.

Etableringen med eget bolag i USA kommer att förenkla och accelerera processen att skapa samarbeten med partners i USA. Att ha tillgång till support inom landet kommer att vara ett starkt argument i kommande diskussioner med partners för försäljning och distribution.

"Kombinationen av TIIs erfarenhet med CellaVisions teknologiskt avancerade mjukvarukompetens kommer definitivt att bli ett vinnande koncept", säger Yvonne Mårtensson.