Pan Marine ASA - Satsing på hvitfisk

Pan Marine Processing AS, et heleid datterselskap av Pan Marine ASA, har i dag inngått avtale om kjøp av 50.5 % av aksjene i selskapet Sunnmørsfisk AS i Herøy i Møre og Romsdal. Kjøpet av Sunnmørsfisk AS er et ledd i Pan Marine og Pan gruppens strategi om å bli en helintegrert leverandør av ferske og frosne sjømatprodukter.

Sunnmørsfisk AS er et tradisjonsrikt selskap som har drevet fiskeforedling gjennom flere generasjoner basert på villfanget fisk fra Mørekysten og Nordsjøen. Selskapet er en pioner innen produksjon og eksport av fersk filèt av hvitfisk.

Sunnmørsfisk AS vil ha et nært samarbeid med Pan Marine Processing AS som er etablert på basis av kunnskap og kompetanse opparbeidet i selskapet Vikenco AS på Aukra gjennom 30 år. Pan Marine Processing AS har produksjonsanlegg i Fræna i Møre og Romsdal, og en produksjonsprofil tilsvarende Sunnmørsfisk AS.

Både Sunnmørsfisk AS og Pan Marine Processing AS baserer sin produksjon på en høy grad av videreforedling mot de ferske markedene og vil arbeide nært opp mot Pan systemets betydelige ressurser innen salg, markedsføring og logistikk/distribusjon.

Selskapene har nær kontakt inn mot offentlige myndigheter med sikte på å sikre rammebetingelsene for økt grad av bearbeiding også av ferske hvitfisk produkter i Norge. Potensialet for å øke graden av bearbeiding er betydelig. Av dagens produksjon av ferske foredlede produkter av hvitfisk står våre to selskaper for en vesentlig andel.