PAN - Beste halvår noensinne!

Pan Fish ASA fikk et resultat før skatt på NOK 600,2 millioner første halvår mot NOK 551 millioner i fjor. Dette er selskapets beste halvårsresultat til nå. For andre kvartal ble resultat før skatt NOK 303,8 millioner mot NOK 315,8 millioner i fjor. Omsetningen i første halvår var NOK 2.635,1 millioner som er en økning med 48,4% sammenlignet med samme periode i fjor.

I andre kvartal ble driftsinntektene NOK 1.132,6 millioner mot NOK 1.058 millioner i fjor. Driftsresultatet ble NOK 50,3 millioner mot NOK 323,8 millioner i fjor. Inkludert i driftsresultatet i fjor var salg av anleggsmidler med NOK 152,2 millioner.

Lave laksepriser gjennom kvartalet gav som forventet et svakere driftsresultat for oppdrettsvirksomhet. Dette kompenseres delvis av en meget positiv utvikling innenfor foredlingsvirksomheten som har hatt en betydelig positiv resultatutvikling og mer enn doblet sin omsetning sammenlignet med samme periode i fjor. I tillegg har Pan Pelagic hatt en meget positiv utvikling. Pan Pelagic er inkludert i konsernet som et tilknyttet selskap i 2. kvartal. Under finansposter er "spin-off" av Pan Marine ASA inntektsført med NOK 314 millioner. I andre kvartal i fjor bidrog realisasjon av egenbeholdning av konvertible obligasjoner med NOK 23,7 millioner i finansinntekter.

Balansen var NOK 5.988,1 millioner pr. 30.06.2001 mot NOK 3.626,1 millioner ett år tidligere. Egenkapitalen utgjorde NOK 1.060,4 millioner mot NOK 816,2 millioner pr. 30.06.2000. Utover den bokførte egenkapitalen hadde Pan Fish en beholdning av egne aksjer på 1.560.648. Kostpris på beholdningen er ført til fradrag i egenkapitalen.

Bokført verdi på selskapets konsesjoner er NOK 856,5 millioner. Dette tilsvarer om lag NOK 4 millioner pr. norsk konsesjonsekvivalent. Med en produksjonskapasitet på om lag 150.000 tonn globalt tilsvarer verdien på selskapets oppdrettslisenser mer enn selskapets børsnoterte verdi.

Pan Fish har gjennomført betydelige investeringer i ny kapasitet for oppdrett av laks. I Norge er antall konsesjoner økt med 12 i løpet av kvartalet til 44, og i Canada er produksjons-kapasiteten økt til 50.000 tonn. Salgskapasiteten er også økt på det nord-amerikanske kontinentet gjennom kjøp av det Miami baserte trading selskapet Atlantic Trading, Inc.

Pan Fish hadde klare målsettinger for driftsåret 2001. Noen av de viktigste var å skille ut Pan Pelagic ASA og Pan Marine ASA. Prosessen har vært meget tilfredsstillende, og begge selskapene er godt kapitalisert med et betydelig vekstpotensiale hver for seg. Pan Pelagic er notert på hovedlisten på Oslo Børs, og en forventer at Pan Marine blir overført fra "unotert" liste til Oslo Børs i løpet av høsten 2001. Pan Fish sin strategi om å kontrollere og videreutvikle alle ledd i verdikjeden er sentral i selskapets videre vekst.

For rapport med tabeller, følg vedlagte link:

Kvartalsrapport 2Q 2001