METSO PERUSTAA UUDEN TEKNOLOGIAKESKUKSEN OULUUN

Metso Paper perustaa uuden teknologiakeskuksen ja keskittää kuidun- ja paperinvalmistuksessa käytettävien levitystelojen ja komposiittirakenteiden tuotekehityksen ja valmistuksen Ouluun. Komposiittirakenteiset levitystelat edustavat uusinta osaamista paperiradan levityksessä. Niiden kysynnän ennakoidaan kasvavan merkittävästi erityisesti nopeilla paperikoneilla.

Teknologiakeskus tulee työllistämään 30 - 40 henkilöä ja se avataan talvella 2003. Samassa yhteydessä Oulussa sijaitsevan paperikoneiden telojen pinnoitusyksikön tuotantomenetelmät ja -valikoima uusitaan. Teknologiakeskus on osa Metso Future Care -konseptia, jonka tarkoituksena on asiakkaan prosessin kilpailukyvyn ylläpitäminen koko prosessin elinkaaren ajan.

Uuden keskuksen myötä liiketoimintaa keskitetään yhteen toimipisteeseen, mikä mahdollistaa synergiaetujen hyödyntämisen, nopeamman tuotekehityksen ja tuotteistamisen. Keskus toimittaa komposiittirakenteisia levitysteloja Metso Paperin uusiin konetoimituksiin ja korvaaviksi teloiksi kaikille konetyypeille sekä tarjoaa täydellisen levitystelojen huoltopalvelun. Nykyisin Metso Paper kehittää ja valmistaa levitysteloja Oulussa, Nokialla ja Järvenpäässä.

Metso Paper toi markkinoille ensimmäiset komposiittirakenteiset johtotelat vuonna 1994 ja levitystelat 1998. Uusin komposiittiteknologia mahdollistaa kuitutekniikan ja tiedonsiirtomenetelmien integroimisen telarakenteisiin sekä etädiagnostiikan hyödyntämisen.

Teknologiakeskus on osa Metso Paper Servicen liiketoimintaryhmää, joka työllistää 3000 henkilöä 41 huoltokeskuksessa ympäri maailmaa.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin kuitu- ja paperiteknologian liiketoiminta-alue Metso Paper on maailman johtava sellu- ja paperiteollisuuden sekä jatkojalostus- ja levyteollisuuden tekniikan, järjestelmien ja laitteiden toimittaja. Metson muita ydinliiketoimintoja ovat kiven ja mineraalien käsittelyä harjoittava Metso Minerals sekä automaatio- ja säätöteknologian osaaja Metso Automation. Vuonna 2000 Metso-konsernin liikevaihto oli 3,9 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 22 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.