Nokia tuo älykortit virtuaaliseen yksityisverkkoon

Nokia julkisti maanantaina uudistetun Virtual Private Network (VPN) -ratkaisun, jonka avulla yritykset voivat yhdistää edullisesti eri toimipisteensä, etätyöntekijänsä, asiakkaansa ja alihankkijansa omaan tietoverkkoonsa Internetin kautta. Uudet ominaisuudet tehostavat Nokian virtuaalisten yksityisverkkojen etäkäyttöä, toiminnallisuutta ja hallittavuutta.

Nokian VPN-ratkaisun merkittävin uutuus on älykortin käyttö etäyhteyttä muodostettaessa. Ominaisuus lisää turvallisuutta, koska yhteyden suojaamiseen tarvittavia salaisia avaimia käsitellään ainoastaan älykortin sisällä eikä esimerkiksi tietokoneen kovalevyllä. Älykortin ansiosta turvallinen yhteys yrityksen tietoverkkoon voidaan myös luoda helposti miltä tahansa työasemalta, joka on varustettu kortinlukijalla ja Nokia VPN Client -ohjelmistolla. Käyttäjä ei siis välttämättä tarvitse henkilökohtaista tietokonettaan päästäkseen intranetiin.

Älykortin käyttö Nokian virtuaalisessa yksityisverkossa on helppoa. Se syötetään tietokoneen kortinlukijaan ja näppäillään PIN-koodi. Sen jälkeen älykortin sähköistä varmennetta hyödyntävä Nokia VPN Client -ohjelma avaa salatun ja turvallisen yhteyden yrityksen verkkoon. Nokian VPN-ratkaisu on yhteensopiva muun muassa Setecin SetCOS(TM)-tuoteperheeseen kuuluvan, standardin mukaisen PKI-kortin kanssa.

Toinen tärkeä uudistus Nokian virtuaalisessa yksityisverkossa on se, että etäyhteydet toimivat nyt myös NAT-ominaisuuksilla varustetuissa verkkoympäristöissä. NAT (Network Address Translation) on verkon IP-osoitteen muuntamiseen tarkoitettu menetelmä, joka on yleisesti käytössä palveluntarjoajen verkoissa esimerkiksi hotelleissa ja lentokentillä. Aiemmin NAT on huomattavasti vaikeuttanut VPN-etäyhteyksiä.

Nokian VPN-ratkaisu perustuu IPSec-protokollaan ja sisältää Nokia CC500 -, Nokia CC2500 -, Nokia CC5200 - ja Nokia
CC5205 -laitteistot sekä Nokia VPN Policy Manager - ja Nokia VPN
Client -ohjelmistot. Ratkaisun keskeinen ominaisuus on Nokian patentoima IP-klusterointi -tekniikka, jossa erillisillä VPN-laitteilla on yhteinen IP-osoite. IP-klusterointi lisää VPN-ympäristöjen suorituskykyä ja käytettävyyttä, ja verkkoa on tarvittaessa helppo laajentaa. Lisäksi IP-klusterointi takaa Nokian VPN-yhteyden toimintavarmuuden.

Nokian uudistettu VPN-ratkaisu tulee saataville syyskuussa 2001.

Nokia
Nokia Internet Communications toimittaa yrityksille ja palveluntarjoajille erilaisia tietoverkkoratkaisuja. Tuotevalikoimaan kuuluvat muun muassa virtuaaliset yksityisverkkotuotteet (VPN) ja IP-verkkoturvaratkaisut. www.nokia.com/internet/emea

Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjäystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matkapuhelinvalmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, kiinteiden ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä.

Lisätietoja antaa:

Nokia Internet Communications