Nokian Amber Networks -yrityskauppa toteutunut

Nokia ilmoitti 25. heinäkuuta aikovansa ostaa Fremontissa, Kaliforniassa sijaitsevan reititinteknologiaan erikoistuneen Amber Networksin. Kaupan toteutuminen edellytti tavanomaisten yrityskaupan edellytysten täyttymistä, ja tänään Nokia ilmoittaa saaneensa tämän yritysoston päätökseen sekä korottavansa osakepääomaa ja luovuttavansa yhtiön hallussa olevia omia osakkeita.

Nokian hallitus on päättänyt korottaa Nokia Oyj:n osakepääomaa uusmerkinnällä yhteensä 1.099.752,72 eurolla siten, että merkittäviksi tarjotaan 18.329.212 uutta Nokian osaketta, minkä lisäksi hallitus on päättänyt luovuttaa yhteensä 2.532.000 yhtiön hallussa ollutta omaa osaketta. Jokaisen osakkeen nimellisarvo on 0,06 euroa osakkeelta. Sekä uudet Nokian osakkeet että yhtiön hallussa olleet osakkeet tarjotaan Amber Networks:in osakkeenomistajien merkittäviksi ja ne maksetaan Amber Networks:in osakkeilla. Uusien osakkeiden ja yhtiön hallussa olleiden osakkeiden merkintähinta on 20,7710 euroa osakkeelta ja merkintäaika on 30.8.2001. Merkintähinta on maksettava viimeistään 30.8.2001. Osakkeet käytetään Amber Networks:in hankinnan rahoittamiseen, mikä on yhtiön kannalta painava taloudellinen syy poiketa osakkeenomistajien merkintäoikeudesta. Osakepääoman korotuksesta ja omien osakkeiden luovutuksesta päätettiin Nokia Oyj:n yhtiökokouksen 21.3.2001 hallitukselle antamien valtuutusten nojalla.

Koko kauppahinta nettona on 421 miljoonaa US dollaria, joka maksetaan osin Nokian osakkeina ja osin Nokian optioina. Annettavat optiot eivät korota osakepääomaa eivätkä lisää osakkeiden kokonaismäärää.

Amber Networks perustettiin vuonna 1998 ja se tunnetaan ensimmäisenä vikasietoisten reititinjärjestelmien kehittäjänä. Siitä tulee osa Nokia Networksin matkapuhelinverkkojen perusteknologioihin keskittynyttä Network Platforms -yksikköä.

Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjäystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matkapuhelinvalmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, kiinteiden ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä.

Lisätietoja antaa:

Nokia