POHJOISMAINEN ERIKOISKEMIKAALEIHIN KESKITTYVÄ KONSERNI SYNTYMÄSSÄ

Järjestelyn tarkoituksena on muodostaa uusi pohjoismainen kemianteollisuuden konserni, josta valtio omistaa 34,0 %.

Valtio omistaa tällä hetkellä noin 56 % Kemirasta ja hallituksella on valtuus alentaa omistusosuus 15 %:iin. Ennen kauppasopimuksen allekirjoittamista hallituksen on saatava eduskunnalta valtuus luopua kokonaan valtion omistuksesta Kemirassa.

Uuden konsernin perustaminen on tarkoitus toteuttaa niin, että valtion omistamat Kemiran osakkeet siirtyvät apporttina Dynealle ja valtio saa vastikkeeksi 34,0 %:n osuuden uuden Dynean osakkeista. Lisäksi valtio saa käteisvastikkeena 100 milj. euroa. Järjestelyyn kuuluu osakassopimus, jossa määritellään valtion oikeudet omistajana.

Kemiran osakkeen hinta järjestelyssä on 9,10 euroa eli noin 30 % tämänhetkistä kurssitasoa korkeampi. Dynea tulee tekemään Kemiran muille osakkaille ehdollisen julkisen ostotarjouksen em. hinnalla. Ostotarjouksen ehtoina ovat muun muassa, että hallitus on saanut eduskunnalta valtuudet luopua valtion omistuksesta Kemirassa ja että Dynea saa julkisen ostotarjouksen kautta haltuunsa vähintään 90 prosenttia Kemiran osakkeista.

Konserniin liitetään Kemiran ja Dynean ohella myös Industri Kapitalin määräysvallassa oleva Sydsvenska Kemi AB. Uudella konsernilla on erittäin laaja erikoiskemikaalien tuotevalikoima ja yhtiöllä on globaali tuotanto- ja myyntiverkosto. Vuotuinen liikevaihto on lähtökohtatilanteessa noin 25 mrd. markkaa.

Uuden yhtiön kotipaikka on Suomi. Valtio nimeää uuden yhtiön hallituksen seitsemästä jäsenestä kaksi ja lisäksi yksi henkilö on henkilöstön nimeämä. Konsernin toimitusjohtajaksi nimitetään Kemiran pääjohtaja Tauno Pihlava.

Lisätietoja:
johtaja Markku Tapio, puh. (09) 160 3598
teollisuusneuvos Arto Honkaniemi, puh. (09) 160 3578

Industri Kapitalin tiedote

KEMIRA, DYNEA JA SYDSVENSKA KEMI YHDISTYVÄT

Industri Kapital ja Suomen valtio ovat alustavasti sopineet Kemiran, Dynean ja Sydsvenska Kemin yhdistämisestä.
Dynea ostaa Suomen valtion Kemira-osakkeet ja tekee julkisen ostotarjouksen Kemiran muille osakkeenomistajille.
Järjestelyt edellyttävät toteutuakseen määrättyjen ehtojen täyttymistä.

Johtava eurooppalainen pääomasijoitusyhtiö Industri Kapital ja Suomen valtio ovat alustavasti sopineet yritysjärjestelystä, jonka tarkoituksena on muodostaa maailmanlaajuinen erikoiskemian yritys. Osapuolten aikomuksena on yhdistää Kemira Oyj:n, Dynea Oy:n ja Sydsvenska Kemi AB:n liiketoiminnot. Dynean tarkoituksena on ennen sen ja Kemiran yhdistämistä ostaa Sydsvenska Kemi, johon kuuluvat muun muassa Perstop AB ja Neste Oxo AB. Industri Kapitalilla on päätösvalta sekä Dyneassa että Sydsvenska Kemissä. Suomen valtio on Kemiran suurin osakkeenomistaja noin 56 prosentin omistusosuudella.

Dynea maksaa Kemiran osakkeista 9,10 euroa osakkeelta. Suomen valtio saa korvaukseksi Kemira-osakkeistaan 34 prosentin omistusosuuden uudessa konsernissa ja lisäksi 100 miljoonaa euroa.
Valtion ja Industri Kapitalin välisen lopullisen sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen Dynea tekee julkisen ostotarjouksen Kemiran vähemmistöosakkaille kaikista Kemiran liikkeeseen laskemista osakkeista. Dynea tarjoaa Kemiran osakkaille 9,10 euroa osakkeelta.
Tarjouksen perusteella Kemiran koko osakekannan arvoksi muodostuu yhteensä noin 1,1 miljardia euroa. Tarjoushinta on 33 prosenttia enemmän kuin Kemiran osakkeiden vaihdolla painotettu keskihinta viimeksi kuluneiden 30 kaupankäyntipäivän aikana, 51 prosenttia enemmän kuin viimeisten 12 kuukauden aikana ja 53 prosenttia enemmän kuin viimeisten kolmen vuoden aikana.
Ennen tarjousajan alkamista julkaistaan tarjousesite, jossa ovat tarjousehdot sekä ohjeet osakkeenomistajille ja osakkeisiin oikeuttavien arvopapereiden haltijoille. Julkisen ostotarjouksen toteuttaminen edellyttää valtion ja Industri Kapitalin lopullisen sopimuksen allekirjoittamista. Julkisen ostotarjouksen ja vähemmistön lunastamisen jälkeen haetaan Kemiran osakkeen poistamista Helsingin pörssin päälistalta.
Industri Kapitalin ja valtion välisen sopimuksen voimaantulo edellyttää muun muassa Suomen eduskunnan hyväksyntää, due diligence -tarkastusta, transaktion rahoituksen varmistumista, tarpeellisten asiakirjojen laatimista sekä kilpailu- ja muiden viranomaisten, mukaan lukien Euroopan komission, hyväksymisiä. Lisäksi edellytyksenä on, että Dynea saa yli 90 prosenttia Kemiran osakkeista, ja että Dynean Sydsvenska Kemi -kauppa toteutuu.
Lopullisen sopimuksen ja julkisen ostotarjouksen jälkeen valtion omistusosuus uudesta konsernista on 34 prosenttia. Industri Kapital ja Dynean johto sekä muut sijoittajat omistavat loput 66 prosenttia.
Uudella konsernilla, jonka yhteenlaskettu pro forma -liikevaihto vuonna 2000 oli noin 4,3 miljardia euroa, on vahva asema ydintoimialoillaan ja riittävät resurssit lisäkasvuun. Uudella konsernilla on toimintaa yli 40 maassa ja sen liiketoiminta-alueita ovat hartsit, pinnoitekemikaalit sekä sellu-, paperi- ja vedenpuhdistuskemikaalit. Konsernin emoyhtiön kotipaikka on Suomessa. Konsernin toimitusjohtajaksi ehdotetaan Kemira Oyj:n toimitusjohtajaa Tauno Pihlavaa.
"Tavoitteemme on luoda erikoiskemian konserni, joka on maailman huippuluokkaa. Olemme vakuuttuneita siitä, että Kemira on meille erinomainen kumppani tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Kemira täydentää hyvin Dyno Chemicalsia, Neste Chemicalsia ja Perstorpia", sanoo Industri Kapitalin toimitusjohtaja Björn Savén.
"Yhdistäminen luo johtavan erikoiskemian yrityksen, jolla on pohjoismainen perusta, ja joka on keskittynyt palvelemaan paperi- ja sellu-, puunjalostus-, rakennelevy- sekä pinnoiteteollisuuteen erikoistuneita asiakkaitaan koko maailmassa", jatkaa Industri Kapitalin varatoimitusjohtaja Michael Rosenlew.

Yritysjärjestelyä koskeva tiedotustilaisuus on tänään kello 13.30 hotelli Strand Inter-Continental Helsingissä, John Stenbergin ranta 4, Hakaniemi, Helsinki.

Industri Kapital puh. +46-8-678 95 00
Hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Björn Savén
Varatoimitusjohtaja Michael Rosenlew

Tämä tiedote on vain edellä mainitusta yritysjärjestelystä tiedottamista varten. Tiedote ei ole tarjous myydä tai ostaa arvopapereita. Tätä tiedotetta ei julkaista tai anneta suoraan tai välillisesti Yhdysvaltoihin, Kanadaan, Australiaan tai Japaniin.

Kemira Oyj:n yhtiöjärjestyksen 22-36 §:ien mukaan osakkeenomistaja, jonka osuus yhtiön kaikista osakkeista saavuttaa tai ylittää 33 1/3 prosenttia tai 50 prosenttia, on velvollinen lunastamaan muiden osakkeenomistajien vaatimuksesta niiden osakkeet ja niihin osakeyhtiölain mukaan oikeuttavat arvopaperit.