Nokia toimittaa 3G-verkkoratkaisun Telia Mobile Finlandille

Nokia ja Telia Mobile Finland ovat allekirjoittaneet sopimuksen 3G-verkon toimittamisesta Suomessa. Nokia on sekä 3G-runko- että -radioverkon ainoa toimittaja. Lisäksi Nokia toimittaa Telia Mobile Finlandille verkon käyttöönotto-, hallinta- ja tukipalveluita.

Sopimus on jatkoa Nordic 3G runkosopimukselle, jonka Nokia ja Telia allekirjoittivat tämän vuoden kesäkuussa. Toimitukset aloitetaan välittömästi.

"Nokian edistyksellisen ja kustannustehokkaan 3G-verkkoratkaisun avulla Telia Mobile voi tarjota asiakkailleen kehittyneitä langattoman Internetin sovelluksia ja palveluja sekä vahvistaa asemaansa Suomen markkinoilla", sanoo Telia Mobilen Suomen johtaja Vesa Mars.

Nokian yhteistyö Telian kanssa alkoi kun Nokia toimitti ensimmäisen sukupolven (NMT) laitteita Telialle Ruotsiin. Telia Mobile Finlandille Nokia on toimittanut aiemmin GSM 1800-verkon, palvelualustoja sekä GPRS-verkkoratkaisun.

Nokian 3G-verkkoratkaisu perustuu avoimiin standardeihin, palvelualustoihin ja rajapintoihin, jotka ovat ratkaisevan tärkeitä siirryttäessä kaupallisiin 3G-palveluihin. Lisäksi sopimukseen sisältyvät kokonaispalvelut, kuten laskutus- ja turvallisuustoiminnot sekä verkon ja palvelujen hallinta- sovellukset sekä asiakaspalveluja.

Telia Mobile Finland on Telia Mobile AB:n omistama GSM-operaattori Suomessa. Telian tavoitteena on saavuttaa merkittävä osuus 3G-markkinoista.

Lisätietoja antaa:
Nokia Networks