METSO ERHÅLLER FTCs GODKÄNNANDE FÖR FÖRVÄRVET AV SVEDALA

Metsokoncernen har idag erhållit godkännande från US Federal Trade Commission för sitt förvärv av Svedala Industri AB. Som tidigare kommunicerats är den sista dagen i anmälningsperioden idag den 7 september 2001 och Metso kommer så snart som möjligt att kommunicera acceptansnivån som erhållits i erbjudandet.

Vidare har EU Kommissionen formellt godkänt Sandvik AB som köpare av den avyttring som var villkor för EU Kommissionens godkännande i januari 2001 av Metsos förvärv av Svedala.

Metsokoncernen är en global leverantör av maskiner och system till processindustrin. Metsos kärnverksamhet utgörs av Metso Paper (fiber- och pappersteknologi), Metso Minerals (berg- och mineralbearbetning) och Metso Automation (automations- och reglerteknologi). Metsos omsättning under 2000 uppgick till EUR 3,9 miljarder och antalet anställda till cirka 22.000. Metso är noterat på börserna i Helsingfors och New York.