METSON JAUHINMYLLYLIIKETOIMINNAN MYYNTI OUTOKUMMULLE SAATU PÄÄTÖKSEEN

Metso-konsernin jauhinmyllyliiketoiminnan myynti Outokumpu Mintec Oy:lle on saatu päätökseen. Kaupan toteutumisen edellytyksinä oli, että Yhdysvaltain kilpailuviranomaiset hyväksyvät Metson Svedala-kaupan kokonaisuudessaan sekä Outokumpu Mintec Oy:n jauhinmyllyliiketoiminnan ostajaksi. Nämä hyväksynnät varmistuivat 7.9.2001. Metson jauhinmyllyliiketoiminta siirtyy Outokummulle 20.9.2001.

Outokumpu Mintec Oy:lle myyty jauhatusteknologiatoiminto käsittää tanko- ja kuulamyllyt, SAG-myllyt sekä autogeenimyllyt. Liiketoiminnan keskimääräinen liikevaihto on ollut vuositasolla noin 25 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä noin 30 henkilöä.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien maailmanlaajuinen toimittaja. Metson ydinliiketoimintoja ovat kuitu- ja paperiteknologian kokonaistoimittaja Metso Paper, kiven ja mineraalien käsittelyä harjoittava Metso Minerals sekä automaatio- ja säätöteknologian osaaja Metso Automation. Vuonna 2000 Metso-konsernin liikevaihto oli 3,9 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 22 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.

Metso osti 14.9.2001 ruotsalaisen kiven ja mineraalien käsittelylaitteiden ja huoltopalveluiden toimittajan Svedala Industri AB:n. Metson ja Svedalan yhdistetty liikevaihto on noin 5,4 miljardia euroa (vuonna 2000) ja henkilöstön määrä noin 32 000.