FÖRSÄLJNINGEN AV METSOS KVARNVERKSAMHET TILL OUTOKUMPU AVSLUTAD

Avyttringen av Metsokoncernens kvarnverksamhet till Outokumpu Mintec Oy har avslutats. Villkoren för affärens förverkligande var att USA:s konkurrensmyndigheter godkände Metsos Svedala-förvärv i sin helhet och Outokumpu Mintec Oy som förvärvare av kvarnverksamheten. Dessa godkännanden blev klara 7.9.2001. Metsos kvarnverksamhet övergår i Outokumpus ägo 20.9.2001.

Malningstekniken som avyttrats till Outokumpu Mintec Oy omfattar stång- och kulkvarnar, SAG-kvarnar samt autogenkvarnar. Affärsverksamhetens genomsnittliga omsättning har varit cirka 25 miljoner euro på årsbasis och antalet anställda cirka 30 personer.

Metsokoncernen är en global leverantör av maskiner och system till processindustrin. Metsos kärnverksamhet utgörs av Metso Paper (fiber- och pappersteknologi), Metso Minerals (berg- och mineralbearbetning) och Metso Automation (automations- och reglerteknologi). Metsos omsättning under 2000 uppgick till EUR 3,9 miljarder och antalet anställda till cirka 22.000. Metso är noterat på börserna i Helsingfors och New York.

Metsokoncernen fullföljde sitt erbjudande för Svedala Industri AB den 14 september 2001. Svedala är en global leverantör av produkter och service för berg- och mineralhantering. Metsos och Svedalas sammanlagda omsättning är cirka EUR 5,4 miljarder (år 2000) och antalet anställda är cirka 32.000.