PhotoCure - Metvix® krem får prisrefusjon i Sverige

Oslo, 4. oktober 2001
PhotoCure ASA offentliggjør i dag at Riksförsäkringsverket i Sverige har godkjent en refusjonspris for Metvix® kremen, noe som innebærer at Metvix® kremen blir inkludert i refusjonsordningen for legemidler i Sverige. Dette understreker det faktum at Metvix® representerer et nytt og viktig behandlingsalternativ. Den godkjente prisen for en tube Metvix® utgjør SEK 1.300. Dette er apotekenes innkjøpspris. Refusjonsordningen ("högkostnadsskydd") innbærer at utgiftene til Metvix® dekkes av myndighetene.

Professor Vidar Hansson, PhotoCures administrerende direktør, uttaler: "Vi er meget tilfredse med at Metvix® er blitt inkludert i den svenske refusjonsordningen i forkant av produktlanseringen senere denne måned. Refusjon er viktig for å sikre at alle pasienter får tilgang til denne nye behandlingsformen uavhengig av betalingsevne."

PhotoCure fikk markedsføringstillatelse for Metvix av svenske myndigheter i juni 2001 for forstudier til hudkreft (aktinisk keratose, AK) og basalcelle cancer (BCC) hvor tradisjonell behandling ikke anses tilfredsstillende.

Metvix® PDT er en ny og innovativ hudkreftbehandling som kombinerer lokal påføring av krem (Metvix®) med påfølgende aktivering av virkestoffet ved belysning med rødt lys (Curelight). Metvix® PDT dreper kreftceller meget selektivt, uten å skade den omkringliggende normale huden slik at arr og merker unngås.

På verdensbasis forekommer det ca. to millioner nye tilfeller av BCC hvert år og BCC er dermed den mest vanlige formen for kreft blant lyshudete mennesker. BCC er en hudkreft type som sjeldent sprer seg til andre deler av kroppen, men den kan vokse sakte nedover i dypere lag. Dersom sykdommen ikke blir riktig behandlet innledningsvis, kan den senere bli vanskelig å helbrede. De vanskeligste tilfellene er de som på grunn av størrelse, lokalisering (f. eks. sentralt i ansiktet) eller tidligere behandling kan medføre komplikasjoner eller et dårlig kosmetisk resultat. Tradisjonelt har denne type lesjoner krevet kompliserte kirurgiske inngrep.

Aktinisk keratose, også kalt solar keratose, er den mest vanlige premaligne hud-sykdommen i verden. På verdensbasis er det estimert at det forekommer omkring 20 millioner nye tilfeller av AK hvert år. Fordi en viss andel av AK lesjonene kan utvikle seg til plateepitel karsinom, en aggressiv hudkreft-type, er det viktig å behandle AK.