Nokia ja 3G Infrastructure Services AB solmivat 3G-verkonjakamis-sopimuksen Ruotsiin

Nokia ja ruotsalainen 3G-verkon jakamiseen perustettu yhteisyritys 3G Infrastructure Services AB ovat allekirjoittaneet sopimuksen 3G-verkon toimittamisesta Ruotsiin.

Nokia on 3G-runkoverkon ainoa toimittaja sekä toimittaa myös osan 3G-radioverkosta. Lisäksi
Nokia toimittaa 3G-verkkoon myös laajan valikoiman teknisiä tuki- ja asiakaspalveluita.

Toimitukset aloitetaan tämän vuoden lokakuussa.

"Olemme erityisen tyytyväisiä, että Nokian 3G-ratkaisu mahdollistaa verkonjakamisen ja takaa siihen liittyvät palvelut ja tukitoiminnot sekä palvelujen kehittämisen ja kustannustehokkaan toiminnan", sanoo johtaja Jan Edhäll 3G Infrastructure Services AB:stä.

"Verkonjakaminen on tärkeä strategia monille operaattoreille tämän päivän markkinoilla. Olemme iloisia, että 3GIS on valinnut Nokian toimittajakseen tähän yhteen maailman ensimmäisistä verkonjakamissopimuksista", toteaa johtaja Ian McCaig Nokia Networksistä.

"Nokian verkonjakamisratkaisu on suunniteltu operaattorien kustannusten minimoimiseen yhteisten laitteiden ja ohjelmistojen avulla. Nokia on kehittänyt yksityiskohtaiset ratkaisut verkkojen jakamiseksi eri tavoilla, laitteistopaikkojen jakamisesta koko verkon jakamiseen ja ylläpitoon asti", lisää johtaja Rene Svendsen-Tune Nokia Networksistä.

3G Infrastructure Services AB yhteisyrityksen osakkaat ovat matkapuhelinoperaattorit Hi3G Access (50%) ja Europolitan Vodafone (50%). Rakennettava verkko tulee kattamaan noin 70% Ruotsin väestöstä. Molemmilla yrityksillä on lisenssit Ruotsiin rakennettaviin kolmannen sukupolven verkkoihin. Nokia on aiemmin tänä vuonna sopinut 3G UMTS-verkon toimittamisesta Europolitan Vodafonelle

Hi3G Access AB:n omistaa 60%:sesti Hutchison Whampoa ja 40%:sesti Investor AB. Europolitan Vodafonen omistaa 71%:sesti Vodafone.

Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjä-ystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matka-puhelinvalmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, laajakaista- ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä.

Lisätietoja antaa:
Nokia Networks