PAN MARINE ASA - 3Q 2001

Pan Marine ASA (Pan Marine) ble skilt ut fra Pan Fish ASA (Pan Fish) ved at Pan Fish på ekstraordinær generalforsamling i juni 2001 besluttet å dele ut aksjer i Pan Marine som ekstraordinært utbytte. Deretter ble det i juli 2001 gjennomført en fortrinnsretts emisjon på NOK 300 mill. i Pan Marine. Selskapet har i dag ca. 4.300 aksjonærer og Pan Fish er største aksjonær med 49,9% av aksjene.

Pan Marine ASA arbeider for å kunne tilby konsumentene et bredere produktspekter med sjømat av høy kvalitet. Gjennom en sterkere integrasjon av verdikjeden ønsker en å sikre markedsorientert produksjon og tilførsel av både villfangede og oppdrettede produkter, samt optimalisere kvalitetskontroll, salg og distribusjon av både levende, ferske og frosne produkter.

Konsernet har som målsetting og etablere seg som en sentral aktør innen sjømatnæringen med fokus på marine arter. Dette er et stort segment med betydelige vekstmuligheter. I 3.kvartal 2001 har Pan Marine øket konsernomsetningen med over 70% sammenlignet med de to foregående kvartaler.

I løpet av 3.kvartal 2001 har Pan Marine konsernet besluttet å bygge et landbasert matfiskoppdrett for piggvar i Kina, etablert et nettverk av mottaks- og foredlingsanlegg for hvitfisk i Møre og Romsdal, samt etablert Pan Marine Sales AS i Ålesund for å forestå salg og distribusjon av villfanget sjømat og oppdrettsprodukter.

Pan Marine ASA har etablert 3 forretningsområder; oppdrett, mottak/foredling og salg/distribusjon.

Regnskap 3. kvartal 2001

Driftsinntektene for Pan Marine-konsernet ved utgangen av 3. kvartal utgjorde NOK 261,8 mill. For 3. kvartal alene utgjorde driftsinntektene NOK 122,7 mill. Driftsresultatet ved utgangen av 3. kvartal var NOK -13,2 mill., og NOK -2,6 mill. for 3. kvartal alene. Resultat før skatt ved utgangen av 3. kvartal var NOK -23,5 mill, og NOK -3,0 mill. for 3. kvartal alene.

Konsernets balanse utgjør pr. 30.9.2001 NOK 568,2 mill. og bokført egenkapital utgjør NOK 265,7 mill.

Forretningsområdet Oppdrett hadde i 3.kvartal 2001 en omsetning på NOK 0,4 mill. og hittil i år NOK 2,6 mill. Driftsresultatet i 3.kvartal 2001 var minus NOK 3,7 mill. og hittil i år minus NOK 8,3 mill. Oppdrettsvirksomheten er i en fase hvor en etablerer produksjon og bygger opp biomasse. En forventer at oppdrettsaktiviteten vil fortsette å gå med underskudd i denne fasen, inntil en oppnår et slaktekvantum som samsvarer med anleggenes kapasitet.

Forretningsområdet Mottak/foredling hadde i 3.kvartal 2001 en omsetning på NOK 22,6 mill. og har ikke hatt annen omsetning tidligere i år. Driftsresultatet i 3.kvartal endte på NOK 1,3 mill. og hittil i år på NOK 1,1 mill.

Forretningsområdet Salg/distribusjon stod i 3.kvartal 2001 for en omsetning på NOK 101,4 og hittil i år på NOK 238,5 mill. Driftsresultatet i 3.kvartal 2001 var NOK 0,9 mill. og hittil i år minus NOK 3,7 mill. Etter hvert som en får økt aktiviteten og styrket markedsposisjonen forventer en økte driftsmarginer innen Salg/distribusjon.

Oppdrett

Innen forretningsområdet Oppdrett har en fokus på oppbygging av oppdrettsproduksjon av flatfiskartene piggvar og kveite. Dette er høyt etterspurte og godt betalte arter, og det ligger et betydelig potensiale i å øke konsumet gjennom stabil tilførsel til markedet fra oppdrettsproduksjon. Pan Marine har under oppbygging landbasert oppdrettsproduksjon av piggvar i Norge og Kina, og er engasjert innen sjøbasert oppdrett av kveite i Norge.

I tillegg til flatfisk ønsker Pan Marine også å følge den utviklingen som skjer innenfor oppdrett av torsk. I løpet av noen år forventer en at en vil være i stand til å etablere en kostnadseffektiv volumproduksjon av oppdrettstorsk. Pan Marine er i dag engasjert innenfor matfiskproduksjon av torsk i Møre og Romsdal og i Nordland. En tar sikte på å utvikle en produksjonsregion for torsk på Vestlandet og en i Nordland.

Når det gjelder andre arter som allerede er i kommersiell oppdrettsproduksjon, har en som strategi å etablere aktivitet på omsetning av disse artene gjennom Pan gruppens salgs- og distribusjonsnett. På denne måten får oppdretterne produktene kostnadseffektivt ut til alle viktige sjømatmarkeder, samtidig som Pan gruppen får økt volum og et bredere produktsortiment å tilby kundene. Pan Marine vil også kunne vurdere investeringer innen eksisterende oppdrettsproduksjon dersom dette finnes formålstjenlig.

Piggvar
Ved datterselskapet Norway Marine Culture AS har en igangsatt oppdrettsproduksjon av piggvar i et stort landbasert anlegg som er under oppbygging på Tjeldbergodden. Oppdrettsproduksjonen av piggvar er basert på tilgang på store mengder kjølevann fra metanolfabrikken på Tjeldbergodden. Dette vannet har av høy kvalitet og optimal temperatur for piggvaroppdrett. En har valgt også å etablere oppdrettsproduksjon av piggvar i Kina for å kunne bli en ledende aktør innen levende distribusjon av piggvar i det asiatiske markedet, et marked med høye priser og betydelig potensiale for levende flatfisk. Piggvar omsettes i dag fersk i Europa til priser rundt NOK 100 per kg og levende i Kina til priser rundt NOK 300 per kg.

Kveite
Pan Marine har egen yngelproduksjon av kveite i datterselskapet Norwegian Halibut AS i Rørvik, samt en samarbeidsavtale med yngelprodusenten Breivik Seafarm AS.

Gjennom selskapet Dønna Marin Holding AS er Pan Marine engasjert i matfiskoppdrett av Kveite i Nordland. En har her siden 1998 bygget opp en betydelig biomasse med oppdrettskveite og en begynner i disse dager å slakte av 1998-utsettet. Basert på den eksisterende biomassen vil en nå være i stand til å tilby markedet stabile leveranser av oppdrettskveite. I år 2001 vil en ta inn ca. 100.000 kveiteyngel for denne matfiskproduksjonen.

Mottak / foredling

Villfangede produkter utgjør fremdeles den største andelen av sjømatmarkedet. Som et ledd i å bygge opp en sterk markedsposisjon innenfor sjømat, anser en det derfor som viktig å etablere en basis med tilgang på villfanget hvitfisk og skalldyr.

Pan Marine har i år etablert et nettverk med mottaksanlegg for hvitfisk i Møre og Romsdal. I datterselskapet Pan Marine Processing AS viderefører en hvitfiskaktiviteten som tidligere har vært drevet i regi av Aukra Seafood-gruppen og Aalesundsfisk. Dette selskapet driver et mottaks- og fileteringsanlegg i Fræna og et mottaksanlegg i Ålesund. I tillegg har en kjøpt 50,5% av Sunnmørsfisk AS som har et stort anlegg i Fosnavåg for mottak, filetering og salting av hvitfisk. Det viktigste råstoffet i denne regionen er sei, og dette nettverket håndterer ca. 60% av landingene av trålfanget sei i regionen og ca. 80 % av den norske produksjonen av fersk seifilet.

Krabbe er en betydelig ressurs i Norge og Pan Marine eier 15% i Hitramat & Delikatesse AS, den største norske produsenten av den tradisjonelle taskekrabben. Pan Marine eier også 44% i Multi Sea AS som er involvert i fiske etter kongekrabbe på russisk side i Barentshavet. Kongekrabben er en etterspurt delikatesse og for klørne oppnår en i dag markedspriser på nærmere NOK 200 per kg. Den gode ressurssituasjonen i Barentshavet gjør at totalkvoten på russisk side vil øke fra 100.000 krabber i 2001 til 300.000 krabber i 2002.

En annen ressurs en har langs norskekysten og som ikke utnyttes i dag er kråkebollen. Pan Marine er engasjert som minoritetsaksjonær i Arctic Uni AS, et selskap som arbeider for å utvikle fangst og prosessering av kråkebollerogn i Nordland. Selskapet driver i dag en begrenset fangsting og produksjon av kråkebollerogn, og en har nylig oppnådd priser på opptil NOK 450 pr. kg for kråkebollerognen i Japan. Råvarekvaliteten tilsier imidlertid at en fremdeles har potensiale til å øke kvalitet og pris på rognen. Dersom en lykkes i dette utviklingsarbeidet vil en øke kvantaene og effektivisere produksjonen.

Salg / distribusjon

I september 2001 har en etablert Pan Marine Sales AS i Ålesund. Dette selskapet vil fokusere på salg og distribusjon av hvitfisk og skalldyr. I forbindelse med etableringen overtok selskapet hvitfiskavdelingen i Aalesundsfisk AS. I de første årene vil hovedtyngden av aktiviteten i Pan Marine Sales AS være basert på villfangede produkter, men en har som målsetting å være en av de ledende aktører innenfor omsetningen av marine oppdrettsprodukter etter hvert som produksjonsvolumet for marine arter øker.

Pan Marine Sales AS vil ha et nært samarbeid med Pan Fish sitt salgs- og distribusjonsnett og en har til hensikt å ta ut synergier gjennom bredere produktspekter, kostnadseffektiv logistikk og økt volum i salg og distribusjon. Pan gruppens målsetting er å bli en attraktiv leverandør av fersk og frossen sjømat til butikk-kjeder og restaurant/catering.

Datterselskapet Starfish, Inc. i USA selger frosne konsumpakkede produkter under eget merkenavn til butikk-kjeder og restaurant/catering i USA. De viktigste produktene er kveite, atlantisk laks, torsk, hyse og pollack. Produksjon og pakking skjer delvis i Kina og delvis ved selskapets anlegg i Seattle. En ser en positiv utvikling i markedsposisjon og omsetning for dette selskapet, og en har i dag passert 3000 butikkutsalg på kundelisten.

I Kina åpnet Pan Marine i oktober 2001 et nytt distribusjonssenter for sjømat i Shanghai, eid av datterselskapet Pan Fish Shanghai Ltd. Kina er i dag verdens største produsent og konsument av sjømat. I volum står Kina alene for nærmere 2/3 av verdens oppdrettsproduksjon. I november 2001 har Kina formelt blitt tatt opp som medlem i Verdens Handelsorganisasjon, noe som vil legge forholdene til rette for økt handel.

Distribusjonssenteret i Shanghai vil levere direkte til et stadig voksende antall supermarkeder, hoteller og catering i Kina. En vil ha fokus på levende og ferske produkter og vil kunne kontrollere kvalitet og temperatur gjennom verdikjeden helt frem til sluttleddet. Samtidig vil en også gjennom senteret foreta foredling og eksport av kinesiske oppdrettsprodukter for salg gjennom Pan gruppens salgs- og distribusjonsnett i Asia, USA og Europa.

Annet

I ekstraordinær generalforsamling den 17.10.2001 ble det valgt nytt styre i Pan Marine ASA. Det nye styret består av Ola Holen, Einar Vestnes og Guy Mace. I tillegg ble det vedtatt en styrefullmakt til erhverv av inntil 4 millioner egne aksjer.

Pan MarineASA-aksjen er registrert på fondsmeglerforbundets liste over unoterte aksjer. Pan Marine har som målsetting å søke selskapets aksjer tatt opp til notering på Oslo Børs i løpet av 1.halvår 2002.