Nokian ensimmäinen kuvapuhelin aloittaa multimediaviestinnän aikakauden

Nokia esitteli tänään uuden matkapuhelinten imaging-tuotekategorian, ja kategorian ensimmäisen tuotteen, Nokia 7650 -puhelimen. Sisäänrakennettu digitaalinen kamera ja multimediaviestintä-ominaisuudet (Multimedia Messaging Service, MMS) tekevät siitä ihanteellisen laitteen ihmisille, jotka haluavat spontaanisti tallentaa ja jakaa ikimuistoiset hetkensä. Nokia 7650 -mallin edistykselliset, ammattikäytössä hyödylliset ominaisuudet tekevät siitä myös luotettavan apurin työelämään. Puhelimen toimitukset Euroopan ja Aasian markkinoille alkavat vuoden 2002 toisella neljänneksellä.

"Uusi tuotteemme on tärkeä läpimurto teollisuudessamme. Historia on osoittanut, että viestintäteknologioissa otetut edistysaskeleet voivat synnyttää täysin uudenlaista viestintäkulttuuria. Kehityspolkua tekstiviestinnästä multimediaviestintään voidaan verrata siirtymiseen radiosta televisioon. Multimediaviestintä avaa uuden matkaviestintäaikakauden yhdistäessään kuvan, äänen ja tekstin. Näkemyksemme mukaan vuoden 2002 loppuun mennessä yli puolessa kaikista Nokian matkapuhelimista on multimediaviestitoiminto, ja vuonna 2003 se tulee olemaan luonnollinen toiminto kaikissa uusissa puhelinmalleissamme", sanoo Nokian pääjohtaja Jorma Ollila.

Nokia 7650 -puhelimen kuvatoimintoihin kuuluvat sisäänrakennettu VGA-resoluutiolla varustettu digitaalinen kamera, kuvien ottaminen ja lähettäminen, valokuvakansio kuvien tallentamiseen sekä suuri, 176x208 pikselin värinäyttö. Multimediaviestintä toimii pitkälti samalla tavoin kuin tekstiviestintä, mutta se antaa mahdollisuuden yhdistää viestiin ääntä, grafiikkaa, tekstiä ja digitaalisia kuvia. Kun käyttäjä on valinnut kuvan, kirjoittanut tekstin ja liittänyt mukaan äänitallenteen, hän voi lähettää multimediaviestin toiseen multimediaviestintäominaisuuksilla varustettuun laitteeseen tai vastaanottajan sähköpostiosoitteeseen. Edistyksellinen graafinen käyttöliittymä ja viisisuuntainen ohjain helpottavat ja nopeuttavat puhelimen käyttöä.

EGSM900/1800 -verkoissa toimiva Nokia 7650 tarjoaa laajan valikoiman toimintoja ammattikäyttöön. Toimintoihin kuuluvat nopeat GPRS- ja HSCSD -datayhteydet, WAP, langaton Bluetooth- ja infrapunayhteys, sähköposti ja MIDP Java -tuki. Kaiutintoiminto ja äänivalinta lisäävät käyttömukavuutta liikkeellä oltaessa. Symbian-käyttöjärjestelmä mahdollistaa Nokia 7650
-puhelimen räätälöinnin niin yritysten kuin yksityisasiakkaiden tarpeiden mukaisesti. Asiakkaat voivat hankkia Nokia 7650 -puhelimeen lukuisia itsenäisten sovelluskehittäjien suunnittelemia lisäsovelluksia. Sovelluskehittäjille on tarjolla Nokia 7650 -puhelimeen suunniteltu Software Development Kit -kehitystyökalu, jonka voi hankkia Forum Nokian kautta osoitteesta www.forum.nokia.com.

Käyttäjä voi täydentää Nokia 7650 -puhelimen ominaisuuksia Club Nokiasta saatavilla palveluilla. Valokuvien hallinta, käsittely ja jakaminen, sähköisten postikorttien lähettäminen sekä multimediaviestien luominen onnistuvat kätevästi Club Nokian Photo Zone -palvelun avulla.

Nokia 7650 -puhelin painaa 154 grammaa, ja sen valmiusaika on jopa 10 päivää ja puheaika jopa 4 tuntia 750 mAh:n Li-ioni -akulla. Puhelimessa on suuri dynaaminen muisti kuvien ja lisäsovellusten, kuvallisten yhteystietojen, viestien, kalenterimerkintöjen ja tehtävälistan tallentamiseen. Uutuuspuhelimeen on saatavilla lukuisia lisävarusteita kuten akkuja ja latureita, suojalaukkuja, sekä lisävarusteita langatonta Bluetooth-yhteyttä varten.

Viestiratkaisujen edelläkävijänä Nokia on esitellyt laajan valikoiman uraauurtavia viestiratkaisuja ja
-sovelluksia, kuten soittoäänet, kuvaviestit, langaton kuvansiirto ja näytön tunnuskuvat. Nokia on saavuttanut markkina-asemansa tuomalla markkinoille kilpailukykyisiä viestikeskuksia siten, että verkkoratkaisujen mahdollistamat uudet viestipalvelut vastaavat täydellisesti matkapuhelinten ominaisuuksien kehittymistä. Nokia on vahvasti sitoutunut tarjoamaan edistyksellisiä viestiratkaisuja sekä matkapuhelimissa että verkkoratkaisuissa, ja siten edistämään multimediaviestipalveluiden nopeaa käyttöönottoa.

Lisätietoja antaa:

Nokia Mobile Phones

www.nokia.fi
www.nokia.com

Kuvamateriaalia Nokia 7650 -puhelimesta on saatavilla Nokian Internet-sivuilla osoitteessa http://www.nokia.com/press/nps_photo_archive/1,3009,hot_topics,00.html