Nokian teettämän tutkimuksen mukaan 3G-viihdepalvelut ovat haluttuja

Uusi tutkimus osoittaa, että markkinoilla on paljon potentiaalia tulevaisuuden 3G viihdepalveluille. Nokian teettämän tutkimuksen teki HPI Research Group, joka on Britannian johtavia markkinatutkimusyrityksiä. Tutkimuksen keskeinen kohderyhmä koostui 16-45-vuotiaista matkapuhelimen käyttäjistä ja he olivat innostuneita teknologiauutuuksista, jotka tekevät elämästä hauskempaa ja jännittävämpää.

Tutkimusta varten HPI Research Group haastatteli 3300 ihmistä 11 maassa kolmella mantereella tämän vuoden kesäkuussa. Tutkimuksen keskeinen kohderyhmä koostui teini-ikäisistä, nuorista aikuisista ja perheellisistä aikuisista matkapuhelimen käyttäjistä. Tutkimukseen osallistuneet maat ovat Brasilia, Tanska, Saksa, Italia, Japani, Korea, Singapore, Espanja, Ruotsi, Iso-Britannia ja USA.

Viihdepalvelut
Tutkimukseen osallistuneilta kysyttiin 3G-puhelimista ja palveluista. Heille esiteltiin yli 30 mahdollista 3G-palvelua ja kysyttiin mistä palveluista he olisivat kiinnostuneita.

Haastateltavat kertoivat, että he olivat kiinnostuneita keskimäärin 14 ominaisuudesta, mikä osoitti selkeästi, että käyttäjät ovat kiinnostuneita 3G-puhelimen monipuolisista palveluista. Suosituimmat ominaisuudet ovat tekstiviestit (81%) - luultavasti, koska tämä palvelu on jo saatavilla ja siksi konkreettinen. Seuraavaksi suosituimmat palvelut olivat viestit, audio-visuaaliset palvelut ja tietopalvelut.

Tutkimuksessa 3G-palvelut luokiteltiin Viestit/Kuvat, Viihde ja Tieto-palveluiksi. Vastauksista kävi ilmi, että 3G-puhelin nähtiin myös selkeästi viihdepalvelulaitteena.

Haastatelluista 72% vastasi, että haluaisivat ainakin yhden viihdeominaisuuden 3G-puhelimeensa. Nuorten vastaajien keskuudessa innostus oli vieläkin suurempi ja yhdeksän kymmenestä halusi puhelimeensa ainakin yhden viihdepalvelun.

Viihdepalveluiden 'viisi kärjessä' -lista oli:
· radio
· singlet
· albumit
· tv
· pelit

Haastatellut eivät nähneet puhelimen suoraan korvaavan muita elektronisia laitteita, vaan heidän mielestään sitä voitaisiin käyttää viihdepalveluihin silloin kun pääsyä tv-, video- tai pelilaitteisiin ei ole. Esimerkiksi kolme neljäsosaa kuluttajista ilmoitti, että he käyttäisivät 3G-puhelimen ominaisuuksia matkustaessaan tai ollessaan kodin ulkopuolella.

Lisäksi tutkimuksen mukaan haastatellut olivat valmiita maksamaan viihdepalveluista. 70% haastatelluista haluaisi maksaa palvelut kokonaisveloituksena eikä yhtä palvelua yksittäisenä maksuna.

Matkapuhelininnostus
Haastatelluille näytettiin video siitä, kuinka tulevaisuudessa 3G-matkapuhelinta voidaan käyttää ja kuvia siitä, miltä 3G puhelin näyttäisi. 90% keskeisestä kohderyhmästä ilmaisi olevansa innostunut matkapuhelimen kehityksestä ja yli puolet vastasi olevansa erittäin innostunut.

Tutkimuksessa saatiin myös viitteitä ihmisten 3G-puhelimen ostoaikeista. Tutkimuksessa matkapuhelimen esitettiin olevan kohtuuhintainen. Saadut tulokset olivat erittäin positiivisia, kuusi kymmenestä sanoi ehdottomasti haluavansa 3G-puhelimen. Vain neljä prosenttia kohderyhmästä ei ollut kiinnostunut hankkimaan 3G-matkapuhelinta. Puhelimen hankinnasta olivat kiinnostuneimpia amerikkalaiset ja aasialaiset kun taas Saksassa, Espanjassa ja Iso-Britanniassa oltiin hieman vähemmän kiinnostuneita.

Kohderyhmän 16-45 vuotiaista vastaajista 43% ilmaisi vahvan, henkilökohtaisen sitoutumisen kolmannen sukupolven palveluihin ja lisäksi olevansa valmis maksamaan näistä palveluista.

Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjä-ystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matka-puhelinvalmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, laajakaista- ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä.

Lisätietoja antaa:

Nokia Networks