Nokia toimittaa Soneralle multimediaviestiratkaisun

Nokia ja Sonera ovat allekirjoittaneet sopimuksen uudenlaiset multimediaviestipalvelut mahdollistavan ratkaisun, Nokia Artuse Multimedia Messaging Service Centerin (MMSC), toimittamisesta Soneralle.

Multimediaviestit ovat seuraava vaihe eteenpäin tutuista tekstiviestipalveluista ja tärkeä askel kohti seuraavan sukupolven 3G-palveluita. Multimediaviestinä voi matkapuhelimella lähettää ja vastaanottaa tekstiä, grafiikkaa, valokuvia ja ääntä. MMS (Multimedia Messaging Service) on avoin, 3GPP:n ja WAP Forumin tukema standardi.

Nokia Artuse MMSC on suurikapasiteettinen viestikeskus, joka mahdollistaa multimediaviestien lähettämisen multimediapuhelimesta toiseen. Järjestelmä tukee myös viestien välittämista multimediapuhelimen ja Internet-sovellusten, kuten sähköpostin, välillä.

Sopimukseen kuuluvat myös Nokia Artuse Profile Directory sekä Nokia Multimedia Terminal Gateway -tuotteet. Nokia Multimedia Terminal Gatewayn avulla myös sellaiset käyttäjät, joilla ei ole multimediapuhelinta, voivat olla mukana MMS-viestinnässä alusta alkaen, ja vastaanottaa multimediaviestinsä Internetin kautta.

"Tavoitteena on tuoda multimediaviestipalvelut markkinoille ensimmäisenä maailmassa vuoden 2002 ensimmäisen puoliskon aikana. Uskomme, että tekstiviestipalvelujen edelläkävijöinä tunnetut suomalaiset ottavat multimediaviestien tarjoamat uudet viestintämahdollisuudet innokkaasti käyttöön. Palveluiden käyttäjät voivat jatkossa tuottaa itse sisältöjä yhdistelemällä ääntä, kuvaa ja viestejä. Tämä luo uusia mahdollisuuksia myös sisältöpalveluiden tuottajille," sanoo johtaja Janne Vainio Sonerasta.

"Uskomme vahvasti, että multimediaviestit ovat tulevaisuudessa vähintään yhtä merkittävä osa operaattoreiden liiketoimintaa kuin tekstiviestit nyt ovat. Nokia on vahvasti sitoutunut uuden viestintäkulttuurin mahdollistaviin multimediaviestiratkaisuihin, ja uskomme, että tulevaisuudessa ihmisten välinen matkaviestintä perustuu suurelta osin multimediaviesteihin. Olemmekin hyvin ylpeitä siitä, että voimme nyt lähteä liikkeelle tällä alueella yhdessä Soneran kanssa", sanoo johtaja Timo Koistinen Nokia Networksistä.

Sonera Oyj (HEX: SRA, NASDAQ: SNRA) on matkaviestinnän ja monipuolisten televiestintäpalvelujen osaaja. Soneran tavoitteena on kasvaa ja kehittyä Suomessa ja valikoiduilla kansainvälisillä markkina-alueilla toimivana viestintäoperaattorina sekä asiointi- ja sisältöpalvelujen tarjoajana. Yhtiö tarjoaa myös edistyksellisiä dataviestinnän ratkaisuja yrityksille sekä kiinteän verkon puhelupalveluja Suomessa ja lähialueilla. Soneran liikevaihto vuonna 2000 oli 2,05 mrd. euroa ja voitto ennen satunnaiseriä ja veroja 1,86 mrd. euroa. Soneran palveluksessa on noin
10 500 henkilöä. www.sonera.fi

Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjäystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matkapuhelinvalmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, laajakaista- ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä.

Lisätietoja antavat:

Nokia Networks