Dypvanns FPSO kontrakt til Prosafe offshore Nigeria

Prosafe Production, et heleid datterselskap av Prosafe ASA, har blitt tildelt kontrakt for levering av en FPSO til Abo feltet offshore Nigeria. Kontrakten skal godkjennes av NAPIMS.

Agip er operatør på feltet med Shell og NAPIMS som partnere. Prosafe, som vil benytte Suezmax Grey Warrior, vil konvertere, operere og eie enheten 100%. Grey Warrior er søsterskipet til Espoir Ivorien, og prosjekt-utførelsen vil bygge på tidligere erfaring for konvertering av denne type skip.

Abo kontrakten har en fast periode på 8 år med 2 x 1 års opsjoner. Verdien av den faste delen er omtrent 220 millioner USD.

Abo representerer et strategisk gjennombrudd for Prosafe innen FPSO området. Feltet er lokalisert i dypvann på omtrent 550 meter, offshore Nigeria. Nigeria er et av de viktigste markedene for fremtidige dypvanns FPSO utviklinger. Videre presenterer kontrakten Prosafe for nye og viktige klienter innen FPSO segmentet - Agip og Shell.

FPSO'en for Abo feltet blir den syvende enheten i flåten av FPSO'er/FSO'er som opereres av Prosafe.

Prosafe er verdens ledende eier og operatør av halvt-nedsenkbare servicerigger, den største aktøren innen plattformboring i Norge og en ledende eier og operatør av flytende produksjons- og lagringsfartøyer utenfor Nordsjøen. Prosafe omsatte for kr 2,5 milliarder i 2000 og sysselsetter om lag 1800 personer. Prosafe har operasjoner i Nordsjøen, Sørøst-Asia, India, Egypt, Vest-Afrika og Mexico-gulfen. Hovedkontoret ligger i Stavanger. Prosafe er notert på Oslo Børs' hovedliste med ticker-kode PRS. Ytterligere informasjon om selskapet er tilgjengelig på www.prosafecorp.com.

Tananger, 4. januar 2002

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Arne Austreid
Adm.dir Prosafe ASA