Nokian hallitus kutsuu varsinaisen yhtiökokouksen koolle 21.3.2002

Nokian hallituksen ehdotukset varsinaiselle yhtiökokoukselle 21.3.2002

- Osinkoehdotus 0,27 euroa osakkeelta
- Hallituksella olevien omien osakkeiden ostovaltuutuksen ja omien osakkeiden luovutusvaltuutuksen sekä osakeantivaltuutuksen uusiminen

Nokian hallituksen nimitysvaliokunnan ehdotus yhtiökokoukselle

- Nykyisten jäsenten uudelleenvalinta sekä Per Karlssonin valinta uudeksi hallituksen jäseneksi

Hallituksen osinkoehdotus

Nokian hallitus tulee varsinaisessa yhtiökokouksessa 21.3.2002 esittämään maksettavaksi osinkoa, joka on 0,27 euroa osakkeelta.

Hallituksen omien osakkeiden ostovaltuutus ja luovutusvaltuutus

Hallitus esittää, että yhtiökokous valtuuttaa hallituksen päättämään enintään 220 miljoonan oman osakkeen hankkimisesta yhtiön voitonjakoon käytettävissä olevilla varoilla. Osakkeet hankittaisiin yhtiön pääomarakenteen kehittämiseksi, käytettäväksi yrityskauppojen tai muiden järjestelyiden rahoittamisessa tai toteuttamisessa, tai muutoin edelleen luovutettaviksi tai mitätöitäviksi. Osakkeet voitaisiin hankkia joko kaikille osakkeenomistajille tehtävällä ostotarjouksella tai julkisessa kaupankäynnissä osakemarkkinoilta.

Samalla hallitus ehdottaa, että yhtiökokous valtuuttaa hallituksen päättämään enintään 220 miljoonan osakkeen luovuttamisesta hallituksen päättämään arvoon ja muuta kuin rahavastiketta vastaan. Osakkeet voitaisiin luovuttaa muussa kuin siinä suhteessa, jossa osakkeenomistajiilla on etuoikeus yhtiön osakkeisiin, jos poikkeamiseen on yhtiön kannalta painava taloudellinen syy. Osakkeet voitaisiin myös luovuttaa myymällä niitä julkisessa kaupankäynnissä.

Hallituksen osakeantivaltuutus

Hallitus esittää, että yhtiökokous valtuuttaa hallituksen päättämään osakepääoman korottamisesta uusmerkinnällä, antamalla optio-oikeuksia tai ottamalla vaihtovelkakirjalainaa yhdessä tai useammassa erässä, yhteensä enintään 55,8 miljoonalla eurolla eli 930 miljoonalla uudella osakkeella. Avainhenkilöiden kannustusjärjestelmistä johtuva korotus voi olla enintään
2,9 miljoonaa euroa.

Osakepääomaa voidaan korottaa osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poiketen, jos siihen on yhtiön kannalta painava taloudellinen syy kuten yrityskaupan tai muun järjestelyn rahoittaminen tai toteuttaminen tai avainhenkilöiden kannustaminen. Valtuutuksen esitetään sisältävän myös sen, että hallitus voi päättää, että osakkeita voidaan merkitä apporttiomaisuutta vastaan tai muutoin tietyin ehdoin.

Kaikkien valtuutusten esitetään olevan voimassa yhden vuoden ajan 21.3.2003 saakka.

Hallituksen kokoonpano vuonna 2002

Nimitysvaliokunta ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle 21.3.2002 yhtiön hallituksen jäsenten lukumäärän nostamista kahdeksasta yhdeksään sekä hallituksen jäsenten Paul J. Collins, Georg Ehrnrooth, Bengt Holmström, Jorma Ollila, Robert F.W. van Oordt, Marjorie Scardino, Vesa Vainio ja Arne Wessberg valitsemista uudelleen seuraavalle toimikaudelle. Lisäksi valiokunta ehdottaa Per Karlssonin valitsemista hallituksen uudeksi jäseneksi seuraavalle toimikaudelle. Karlsson on riippumaton yritysneuvonantaja, ja hän on aikaisemmin toiminut Enskilda Securitiesin sekä Boston Consulting Groupin palveluksessa Lontoossa.

Hallituksen ehdotukset ovat saatavissa Nokian Internet-sivuilla 11.2.2002 jälkeen osoiteessa www.nokia.com/agm.

Lisätietoja antaa:

Nokia