METSO TOIMITTAA LWC-AIKAKAUSLEHTIPAPERIN TUOTANTOLINJAN KRUGERILLE KANADAAN

Metso Paper toimittaa suuren LWC-aikakauslehtipaperin tuotantolinjan Kruger Wayagamack, Inc.:in tehtaalle Quebeciin, Kanadaan. Tuotantolinja käynnistyy Trois-Rivières`in tehtaalla vuoden 2003 lopussa ja sen tuotanto suunnataan Kanadan markkinoille. Paperitehtaan modernisoinnin sisältävän investoinnin kokonaisarvo on lähes 300 miljoonaa euroa.

Linja, jonka tuotanto on 200 000 tonnia vuodessa, käyttää raaka-aineenaan hiokemassaa ja tulee tuottamaan LWC-paperia, jonka pääasiallinen neliöpaino on 41-60 g/m2. Uuden paperikone 4:n viiran leveys on 8,0 metriä ja mitoitusnopeus 1 500 m/min. Toimitukseen sisältyy perälaatikko, viira-, puristin- ja kuivatusosat, konekalanteri, filmipuristin, kalanteri ja rullain. Pakettiin sisältyvät myös paperikoneen ilmastointi, ilmajärjestelmät ja ajettavuuskomponentit, sekä konepulpperit ja pituusleikkuri.

Wayagamackin tehdas Trois-Rivières'ssä, Quebecissä, sijaitsee St. Lawrence-joen varrella, noin 150 km Montrealista koilliseen. Kruger Wayagamack Inc. kuuluu Kruger Inc:in sanomalehtipaperin, päällystettyjen paperien ja erikoispaperien liiketoimintaryhmään. Kruger Inc. kuuluu harvoihin yksityisomistuksessa oleviin Kanadan sellu- ja paperiteollisuuden yrityksiin. Yrityksen vuosittainen paperintuotanto on tällä hetkellä yli 1,6 miljoonaa tonnia. Kruger Inc. ja Krugerin suvun muut toimipaikat työllistävät noin 10 500 henkilöä.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin ydinliiketoimintoja ovat kuitu- ja paperiteknologia (Metso Paper), kiven ja mineraalien käsittely (Metso Minerals) sekä automaatio- ja säätöteknologia (Metso Automation). Vuonna 2000 Metso-konsernin liikevaihto oli 3,9 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 22 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.

Metso osti 14.9.2001 ruotsalaisen kiven ja mineraalien käsittelylaitteiden ja huoltopalveluiden toimittajan Svedala Industri AB:n. Metson ja Svedalan yhdistetty liikevaihto on noin 5,4 miljardia euroa (vuonna 2000) ja henkilöstön määrä yhteensä noin 32 000.