BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 2001

MARKNAD OCH FRAMTIDSUTSIKTER
År 2001 har inneburit den definitiva bekräftelsen på att Net Insights fokusering på den professionella medieindustrin varit helt rätt strategi. Trots en svår konjunktur har bolaget under året ökat sin försäljning med 139%; enbart under fjärde kvartalet ökade försäljningen från 3,0 till 10,9 MSEK. Med försäljningarna till Tele2, Qmedia och KPN är nu ett flertal medienät under uppbyggnad i Europa och USA. Slutkunderna, som i det här fallet är olika TV- och produktionsbolag, har tidigt insett de stora kostnadsbesparingar som kan göras med fiberbaserad videoöverföring. I Sverige var TV4 först ut med att använda Tele2:s nät för skicka material mellan huvudstudion och sina olika lokalstationer och nu står fler kunder på tur. I USA testas just nu Qmedias medietjänster av ett flertal större TV- och produktionsbolag.

Marknaden för digitala media nätverk har rankats som en av de tio hetaste trenderna för det kommande året enligt branschorganet Red Herring Magazine. Med ett flertal professionella medienät etablerade, kommer företagsmarknaden att driva på utvecklingen med olika företagsinterna och
-externa lösningar. Analysföretaget Aberdeen Group har bedömt att enbart den nordamerikanska marknaden för digitalt distribuerat material kommer att öka sin omsättning till ca 4,3 miljarder USD till år 2005. I Europa räknar man med en årlig tillväxt på 33 procent för att omsätta omkring 2,6 miljarder USD år 2005. Drivkraften ligger i de stora kostnadsbesparingar som företagen kan göra genom effektivisera sina processer för bland annat utbildning, nyhetskommunikation och konferenser.

Under året har Net Insight framgångsrikt slutfört den första delen av det resurskrävande utvecklingsarbetet. Med dagens kraftfulla produktportfölj möter bolaget väl kraven inom de prioriterade marknadssegmenten. Operatörerna erbjuds möjligheten att gradvis uppgradera befintlig infrastruktur och kan därmed erhålla ett betydligt bättre kapacitetsutyttjande samtidigt som fler och innehållsrikare tjänster kan erbjudas. Det ger operatörerna en snabb återbetalning på gjorda investeringar vilket kommer att vara en avgörande konkurrensfördel på dagens utsatta telekommarknad.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER FJÄRDE KVARTALET
Försäljning
Net Insight har ökat sin marknadsnärvo markant under året med ett flertal nationella och internationella medienät under uppbyggnad hos kunder i Europa och USA. Försäljningen har ökat med 12,5 MSEK till totalt 21,5 MSEK jämfört med föregående år.
I oktober gjorde Tele2 ett andra avrop enligt tidigare annonserat ramavtal. Köpet omfattade utrustning för den fortsatta utbyggnaden av deras medienät för såväl TV 4:s räkning som för nya kunder. TV 4 kopplar nu även Köpenhamn, Malmö och Sundsvall till det nät som sedan tidigare binder samman huvud- och lokalstudion i Stockholm med Göteborg. Tele2:s satsning på ett nationellt medienät med den nyligen lanserade tjänsten Media Highspeed har väckt stort intresse hos ett flertal TV- och mediebolag.

I december lade den amerikanska tjänsteleverantören Qmedia en order till ett värde av drygt 10 MSEK på Net Insights plattform Nimbra för utbyggnad av den första delen i deras nordamerikanska medienät. Qmedia har under hösten genomfört tester och verifiering av Net Insights medienätslösningar. Framgångsrika tester har bland annat gjorts av ett av USA:s största mediebolag som skickat realtidskritisk video om 270 Mbps mellan sina studior i Washington D.C och New York. Uppmärksamheten kring Qmedias tjänster har varit stor och ett flertal andra mediebolag står nu i begrepp att testa lösningen vilket resulterat i att Qmedia bygger ut nätet för kommersiell trafik till tre städer - New York, Washington och Los Angeles.

Samarbeten
I december annonserade HP (Hewlett-Packard) och Net Insight ett samarbete om ett nytt system för högkvalitativa videokonferenser. Det gemensamma projektet har resulterat i en lösning för videomöten med perfekt bild och ljud. Ett demonstrationsnät för videokonferenser över 270 Mbps binder samman HP:s kontor i Kista med Kungliga Tekniska Högskolan i innerstan och Net Insight i Västberga. Lösningen bygger på Net Insights plattform för medienät och HP står för integration, mjukvara och kringutrustning. Bolagen räknar med att lansera en kommersiell lösning för videokonferenser med full studiokvalitet.

Nyemission
I december genomfördes en riktad nyemission om drygt 18 MSEK. Därmed utnyttjades bolagsstämmans bemyndigande fullt ut att, med eller utan företrädesrätt för tidigare aktieägare, öka aktiekapitalet. I enlighet med bemyndigandet nyemitterade Net Insights styrelse 3 750 000 B-aktier, en utspädning motsvarande omkring 6,4 procent av antalet aktier och 4,3 procent av antalet röster i bolaget.

Organisation
I linje med den ökade försäljningen och marknadsintresset, har Net Insight stärkt företagsledningen ytterligare genom att tillsätta Olle Waktel som VP International Sales. Olle Waktel har en gedigen bakgrund inom marknadsföring och försäljning av IT-tjänster och datakommunikationslösningar. Han kommer närmast från en position som VD för Nextra AB, ett bolag inom Telenorkoncernen.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ÅRET
Försäljning
I juni beställde Allied Telesyn nätverksutrustning för utbyggnaden av fyra pilotnät i fyra olika länder i Europa. Installationerna kommer främst att göras i så kallade Multi-Tenant Units såsom kontorskomplex och business parks.

Tele2 beställde i juni utrustning till den fortsatta utbyggnaden av TV4:s medienät. Köpet omfattade nätverksväxlar för att koppla samman huvud- och lokalstudion i Stockholm med TV4:s lokala station i Göteborg. Köpet var ett första avrop enligt det ramavtal som tecknades i maj mellan Net Insight och Tele2. Ramavtalet innebar dessutom att Net Insight blev en certifierad leverantör till Tele2.

I juli tillkännagavs att den amerikanska tjänsteleverantören Qmedia valt Net Insights plattform Nimbra för utbyggnaden av ett nordamerikanskt medienät. Mediebolag som kopplar sig mot det fiberoptiska medienätet kommer med Qmedias tjänster för video- och datatransmission, att kunna sänka sina kostnader för produktion och distribution samtidigt som högsta möjliga ljud- och bildkvalitet erhålls. I samband med tillkännagivandet gjorde Qmedia en första beställning av nätverksutrustning för tester och verifiering.

Vasa Läns Telefon har under hösten fortsatt utbyggnaden av sitt stadsnät och beställt kompletterande nätverksutrustning. I december sattes även en DTM-länk upp över bottniska viken för att binda samman Vasa i Finland med svenska Umeå. Länken om 155 Mbps går via ett SDH-nät och utgör den primära förbindelsen för Vasas Internettrafik.

I september tillkännagav Net Insight att Carrier1 kommer att överta det fulla ägandet av det gemensamma marknadsbolaget ProStream. ProStream, som bildades i början av året med syftet att sälja och marknadsföra professionella medietjänster till tv- och produktionsbolag, integreras nu i Carrier1:s befintliga organisation.
I tillägg erhöll Net Insight i september en order från Carrier1 BV. Ordern avsåg nätverksutrustning för utbyggnaden av Carrier1:s stadsnät i Amsterdam.

Produkter
Under året har Net Insight framgångsrikt slutfört den första delen av sitt ambitiösa produktutvecklingsprogram med flertalet färdiga produkter för såväl mediekunder som bredbandsoperatörer. De nya produkterna i 200-serien har redan levererats till flera kunder runt om i Europa och USA. En betydande milstolpe nåddes också med standardiseringen av DTM som främjar en snabbare marknadsutveckling.
I mars lanserades andra generationens systemprogramvara för DTM-växlar. Den nya programvaran NIMOS 2.0 fungerar på alla Nimbra plattformar inklusive de nya växlarna i 200-serien. NIMOS 2.0 erbjuder ett kraftfullt stöd till de operatörer och produktionsbolag som vill erbjuda nya typer av medielösningar via fiberoptiska nät.

I mars godkände det europeiska standardiseringsorganet ETSI stommen i den svenskutvecklade tekniken DTM. Arbetet med standardiseringen inleddes av Net Insight vintern 1998/99 och bland de medlemmar som ställde sig positiva i omröstningen fanns Telia, Telenor, Deutsche Telecom, France Telecom, Telefonica och British Telecom. Standarden publicerades den 23 mars under beteckningen ES 201 803-1.

I maj introducerades de första växlarna i 200-serien, accessenheten Nimbra 210 och nätverksväxeln Nimbra 290. Produkterna i 200-serien är särskilt lämpade för krävande realtidstjänster i bredbandsnät. Nimbra 210 är en 24 portars accessenhet som förbinder lokala nätverk med stadsnät. Nimbra 290 är Net Insights första nätverksväxel baserad på Twintin-chipet och är en kostnadseffektiv knytpunkt mellan länkar i optiska stadsnät baserade på DTM-teknik.

I september introducerade Net Insight multi-service växeln Nimbra 291. Växeln är speciellt utvecklad för aggregering av stora flöden av realtidskritisk trafik och fjärrtransport mellan optiska stadsnät. Nimbra 291 hjälper operatörer att undvika de höga investeringskostnader och ojämna utnyttjandegrad som ofta förknippas med uppgradering av infrastruktur på SDH/Sonet nät. De första växlarna har levererats till kunder i USA och Europa.

I september lanserades även ASI Transport Access Module (Asynchronous Serial Interface) till den modulära nätverksväxeln Nimbra One. Med en modul för ASI-transport över DTM-baserade medienät, blir Net Insight först i världen med en ASI-lösning med justerbar bandbredd för maximalt utnyttjande av nätverkets resurser. ASI-modulen har fyra portar och levereras med funktion för konfiguration av bandbredd i kanalstorlekar från 512 kbps upp till 213 Mbps.

Installationer och tekniska verifieringar
På IBC2001-mässan i Amsterdam i september, genomfördes en världsunik demonstration av ett pan-europeiskt medienät för professionell videotransport i realtid. Tillsammans med IRT (Institut für Rundfunktechnik), EBU (European Broadcasting Union), Carrier1 och Tandberg Television visade Net Insight fördelarna med ett fiberoptiskt kontributionsnät för digital produktion. Demonstrationen visade tydliga skillnader i såväl kvalitet som fördröjning mellan de olika videoströmmarna.

Den kroatiska systemintegratören Netiks har slutfört den första fasen av installationen av ett DTM nätverk på den kroatiska ön Krk för energiföretaget Ponikve d.o.o:s räkning. Allied Telesyn har levererat DTM-utrustningen till nätverket, kallat VOSOKNET, där den andra fasen med anslutning av ytterligare två noder inleds under andra kvartalet 2002.

Organisation
Under året har Net Insight förstärkt såväl styrelse som företagsledning med ett flertal nya personer. I januari tillträdde Lars Berg som ny styrelseordförande för Net Insight. Samtidigt förstärktes den amerikanska försäljningsorganisationen med John Kostak som VP Global Marketing och Dan Lutter som VP Sales. I september tillträdde Tomas Duffy som ny VD för Net Insight och efterträdde därmed Bengt Olsson. Tomas Duffy har tidigare varit medlem av bland annat Telias verkställande ledning som vice VD, VD för Mannesman ipulsys samt nu senast VD för strategi- och IT-konsultbolaget Halogen.

Efter att ha slutfört den första resurskrävande delen av produktutvecklingen, inledde Net Insight i september ett åtgärdsprogram för att sänka kostnadsnivån i bolaget. Programmet innebar en kraftig reduktion av konsulttjänster och extern utveckling. Samtidigt genomfördes en allmän kostnadsöversyn samt en personalreduktion vilket innebar att cirka 40 medarbetare lämnade företaget under oktober månad. Trots nedskärningarna har bolaget bibehållit en avsevärd utvecklingskraft och förmåga att ta fram nya produkter i enlighet med marknadens önskemål. I december hade bolaget halverat nivån för direkta kostnader.

Nyemission
I maj/juni genomförde Net Insight en nyemission om 157 MSEK med företrädesrätt för bolagets samtliga aktieägare. Emissionen fulltecknades. Antalet aktier i Net Insight uppgick efter nyteckning till 55 005 020 med ett nominellt värde på 0,04 SEK. Dessutom gavs de aktieägare som tecknat aktier i nyemissionen en optionsrätt för varje tvåtal nytecknade B-aktier. Varje option ger i sin tur rätten att teckna en ny aktie under juni 2002 vilket tillför bolaget ytterligare 118 MSEK vid fullt utnyttjande.

HÄNDELSER EFTER ÅRETS UTGÅNG
Extra bolagsstämma
I januari gav en extra bolagsstämma styrelsen bemyndigande att, längst intill tiden för nästa ordinarie bolagsstämma att vid ett eller flera tillfällen med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, besluta om en nyemission. Bemyndigandet gäller emission av nya B-aktier eller konvertibla skuldebrev avseende B-aktier eller skuldebrev med avskiljbara optionsrätter till nyteckning av B-aktier. Dock att sådana emissioner inte får medföra att bolagets aktiekapital ökar, eller kan komma att öka med mer än totalt 400.000 SEK, motsvarande 10 miljoner aktier.

Net Insight levererar medienät till holländska KPN
Holländska nätoperatören KPN satsar på optiskt medienät och har valt Net Insight som leverantör av den tekniska plattformen. Under ett ramavtal har KNP lagt en order på nätverksutrustning för utbyggnaden av första delen av det nationella medienätet med leverans i januari 2002. Inledningsvis kommer KPN att fokusera på högkvalitativa videotjänster där anslutna TV- och produktionsbolag kommer att kunna utnyttja fördelarna med realtidsöverföring av 270 Mbps video över SDI-gränssnitt (Serial Digital Interface). Ramavtalet ger KPN möjlighet att snabbt avropa ytterligare leveranser av utrustning i takt med att utbyggnaden av nätet fortsätter och fler kunder ansluter sig.

Återförsäljaravtal med polska TTI Inventel
Net Insight har tecknat ett återförsäljaravtal med den polska systemintegratören TTI Inventel. Avtalet innebär att TTI Inventel kommer marknadsföra och sälja Net Insights plattform i Polen, Lettland och Ukraina samt ansvara för kundsupport och uppfyllande av serviceavtal. Som ett led i satsningen har TTI beställt utrustning till ett referensnät för tester tillsammans med ett lokalt TV-bolag.

RESULTATUTVECKLING
Nettoomsättningen uppgick till totalt 21,5 MSEK (9,0).
Största delen av bolagets kostnader hänför sig till utvecklingsverksamheten med -161,3 MSEK(-128,9). Bolaget har under året genomfört ett kostnadsbesparingsprogram vilket reducerat personalkostnader såväl som övriga kostnader. Omstruktureringskostnader för genomförandet av detta uppgick till -16,0 MSEK och redovisades i sin helhet under tredje kvartalet. I omstruktureringskostnaderna ingick huvudsakligen personalavvecklingskostnader. Lagerjusteringar har under fjärde kvartalet uppgått till -7,8 MSEK.
Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till -46,9 MSEK (-65,5). För helåret uppgick rörelseresultatet till -266,4 MSEK ( -218,1) och resultatet efter finansiella poster uppgick till -260,2 MSEK (-208,8). Finansnettot uppgick till 6,2 MSEK (9,4).

Personal
Antalet anställda uppgick den 31 december till 103 personer i moderbolaget och 5 personer i det amerikanska dotterbolaget.

Likviditet
Likvida medel uppgick vid utgången av årsskiftet till 47,0 MSEK.

Investeringar
Investeringar i instrument, utrustning och lokalförbättringar för år 2001 uppgick till 0,8 MSEK (0,9). Inga utvecklingskostnader aktiverades.

Moderbolaget
Nettoomsättningen uppgick till 21,5 MSEK (9,0). Resultatet efter finansiella poster uppgick till -283,1 MSEK ( -202,7). Investeringarna under året uppgick till 0,8 MSEK (0,9). Likvida medel uppgick till 44,2 MSEK (172,7).

Bokslutskommuniké 2001