TV-bolaget MSNBC väljer teknik från Net Insight

MSNBC, ett samarbete mellan Microsoft och NBC, har sedan i oktober förra året utvärderat Qmedias och Net Insights plattform för medienät. Nu går MSNBC vidare och upphandlar Qmedias kommersiella tjänst för videotransport.

Förbindelsen mellan Washington och New York skall bland annat användas för att transportera strömmande video till olika nyhetsprogram och för produktion av direktsända presskonferenser från Vita Huset och kongressen.

- MSNBC ligger i den absoluta frontlinjen inom integrerad television och interaktiva nyheter. Vi har samma syn på utvecklingen inom digital medieproduktion. Det är därför extra spännande att de valt en lösning som baseras på vår teknik, säger Tomas Duffy, VD, Net Insight.

Qmedia, som nyligen påbörjat utbyggnaden av ett medienät som ska förbinda städer runt om i hela USA, räknar med att fler medieföretag kommer att ansluta sig.

- Vi har testat Net Insights teknik med goda resultat tillsammans med MSNBC under hösten. Plattformen håller vad den lovar och nu formaliserar vi samarbetet med MSNBC som första kommersiella kund. Utvecklingen på det här området går snabbt och vi upplever att intresset för våra tjänster är mycket stort, säger Russ Hamm, grundare av Qmedia.

För ytterligare information kontakta:
Net Insight
Tomas Duffy, VD, Net Insight AB.
Tel. 08-685 04 00, e-post: tomas.duffy@netinsight.net
John Kostak, VP Global Marketing, Net Insight Inc.
Tel. + 1 724 942 1240, mob. +1 412 296 1488, e-post: john.kostak@netinsight.net
Qmedia
Russ Hamm, Co-founder, Qmedia.
Tel. + 1 212 707 81 51, e-post: russhamm@qmedia.net