Telenor lisensierer patenter for video over internett og UMTS

"MPEG-4 er en lovende teknologi for å tilby video på bestilling til PC over Internett," sier Telenors konserndirektør for teknologi, Berit Svendsen, som også leder FoU-virksomheten i konsernet. "Det store spørsmålet er om brukerne vil ha underholdning og videosnutter direkte inn på PCen. Med denne teknologien vil tilbudene bli langt rimeligere enn vanlig TV og tidligere PC-baserte løsninger," sier konserndirektøren.

Blant de totalt 19 deltakerne i det nye lisensprogrammet er en rekke toneangivende japanske selskaper som Sony og Toshiba, amerikanske Microsoft og Royal Philips Electronics, samt operatører som japanske KDDI, France Telecom og Telenor. Alle innehar patenter innen den nye multimediastandarden MPEG-4, og har gått sammen i et felles program for å utnytte patentene kommersielt. Målet er å stimulere til tidlig investering, utvikling og bruk av MPEG-4-produkter. Når mange patenter er samlet i én lisens som kan utnyttes over hele verden på like vilkår, vil det forenkle brukernes tilgang til og bruk av patentene. Lisensprogrammet skal administreres av det amerikanske selskapet MPEG LA, og royalty-inntektene fordeles på deltakerne i programmet.

Telenors patent i MPEG-4 er et resultat av forsker Gisle Bjøntegaards arbeid innen videokoding på 90-tallet. Dette resulterte i fundamentale deler av H.263-standarden, en standard som ble brukt som utgangspunkt for utvikling av MPEG-4. Industri og fou-miljøer verden over har bidratt til å forbedre den nye standarden, men det er fremdeles deler av Telenors fundamentale algoritme som ligger til grunn.

MPEG-4 benyttes i dag til en stor andel av videooverføringen over Internett. Blant annet støttes standarden av Microsofts Media Player som følger alle PCer med operativsystemet Windows.

"Dette viser at Telenors forskning hevder seg helt i teten internasjonalt," framholder konserndirektør Berit Svendsen. "Vi har lange tradisjoner for å være toneangivende innenfor utvalgte fagområder, samt å bidra i internasjonalt standardiseringsarbeid og gjøre forskningsresultater tilgjengelig. Det viser også at det er mulig å få konkret avkastning av forskningsresultatene," sier hun.

Berit Svendsen viser til erfaringene fra det forrige lisensprogrammet på dette området, MPEG-2 (som benyttes i alle DVD-spillere), som ble en klar kommersiell suksess for alle som var med. Forventningene til det nye programmet er ikke mindre - sett i lys av bredbåndsutviklingen og økt tilfang av nye multimediatjenester.

Det er Telenor FoUs inkubatorvirksomhet som har stått for kommersialiseringen av patentet gjennom å være en aktiv bidragsyter i konsortiet.

For mer informasjon, se pressemelding av 31.januar 2002 på