NRK produserer Telenors Fotball-VM kanal

Telenor har sammen med et skandinavisk tv-konsortium kjøpt tv-rettighetene til å sende Fotball-VM i Skandinavia. I Norge vil 60 av 64 kamper sendes eksklusivt på Telenors VM-kanal. I Sverige og Danmark vil henholdsvis 21 og 19 kamper sendes eksklusivt på kanalen, som vil være tilgjengelig for Canal Digitals abonnenter.

"Med NRK på laget er våre kunder garantert å få en profesjonell og seriøs produksjon som vi gleder oss til å sende. Det blir direktesendinger fra kampene i Japan og Korea 30 dager i strekk. Det skal en ganske stor organisasjon til for å håndtere en slik operasjon, men NRK har den nødvendige kapasitet og ekspertise. Vi er svært fornøyd med at NRK har fått dette oppdraget," sier divisjonsdirektør Jon Nørstebøen i Telenor Plus. NRK fikk oppdraget i konkurranse med fem andre produksjonsselskaper.

Fotball-kanalen er en teknisk avansert produksjon, og vil tilby en helt ny brukeropplevelse for seerne. NRK Produksjon skal ta i mot seks uavhengige lyd- og bildestrømmer fra kampene. I NRK på Marienlyst blir bildestrømmene satt sammen til en helhetlig fotballsending med flerkamera-muligheter og kommentarer. I tillegg vil det ligge et interaktivt fotball-magasin sammen med signalene, hvor seerne blant annet får nyheter, kampfakta, tabeller og lagoppstillinger. Kanalen vil sende fra sju om morgenen til midnatt alle dager i perioden 31. mai til 30. juni.

Fotball-kanalen skal distribueres i både Norge, Sverige og Danmark. Kampene vil bli kommentert på tre forskjellige språk. VM-kanalen vil bli produsert under navnet "VM Billett", og vil i Norge koste under 10 kroner per kamp for Canal Digitals abonnenter. En egen stab i NRK Produksjon vil gjøre denne omfattende tekniske produksjonen for Telenor så lenge Fotball-VM varer. Prosjektleder for produksjonen blir Øyvind Lund, en av Norges mest erfarne sportsproducere.

"Det er veldig hyggelig at NRK ble valgt til å gjøre dette pionerarbeidet. For NRK er det viktig at vi gjennom dette oppdraget bygger opp kompetanse som vi senere kan dra nytte av i våre egne sendinger," sier direktør Arild Hellgren i NRK Ressurser.