KEMIRAN KOKO VUODEN TULOSNÄKYMÄT EDELLEEN VAHVISTUMASSA

Kemira tavoittelee entistä nopeampaa kasvua paperi- ja selluteollisuuden kemikaaleissa, vedenpuhdistuskemikaaleissa ja maaleissa. Orgaanisen kasvun lisäksi ydinliiketoimintoja kasvatetaan mahdollisin yritysostoin. Paperi- ja sellukemiassa sekä vedenpuhdistuskemiassa tavoitteena on maailman kolmen kärki, ja maaleissa pyritään johtavien yritysten joukkoon keskeisinä markkina-alueina Pohjois- ja Itä-Eurooppa.

Tunnustelut teollisen liiketoimintakumppanin löytämiseksi lannoiteliiketoimintaan ovat käynnissä. Kemira pyrkii irrottamaan agroliiketoimintansa omaksi erilliseksi yhtiöksi, johon se jää vähemmistöosakkaaksi.

Sellu- ja paperikemikaalien alkuvuoden kysynnässä näkyy edelleen asiakassektorin taantuma. Suhdanteen uskotaan kuitenkin kääntyvän nousuun vuoden toisella puoliskolla. Amerikkalaisen Viningsin osto on lujittanut merkittävästi Kemiran asemia sellu- ja paperikemian maailmanmarkkinoilla: yhtiön maantieteellinen läsnäolo on voimistunut ja myös tuote- ja palveluvalikoima laajentunut.

Vedenpuhdistuskemikaaleissa kysyntä on jatkunut vahvana. Samoin teollisuuskemikaaleissa tulos kehittyy hyvään suuntaan poikkeuksena titaanidioksidipigmentit. Käännettä parempaan titaanidioksideissa odotetaan lähiaikoina, sillä tuottajien hinnankorotusilmoitukset ennakoivat alan kysynnän ja hintojen elpymistä. Kemikaaliliiketoiminnan koko vuoden tuloksen odotetaan paranevan edellisvuodesta.

Maaleissa alkuvuoden markkinatilanne on ollut odotusten mukainen. Maaliliiketoiminnan kasvu on vilkasta mm. Venäjällä, Baltiassa ja Puolassa. Kun myös synergiaedut Alcro-Beckersin toimintojen yhdistämisestä Kemiran muuhun maaliliiketoimintaan alkavat toteutua, liiketoiminta-alan koko vuoden tulos ylittää niin ikään viimevuotisen tason.

Erikoislannoitteissa vuosi on lähtenyt hyvin käyntiin. Sen sijaan typpilannoitteissa Keski-Euroopan kysyntä ei vielä vastoin odotuksia ole vilkastunut. Rankasateiden ja tulvien jäljiltä maaperän ravinnepitoisuus on alhainen, mutta siitäkin huolimatta kauppa käy nihkeästi mm. Brittein saarilla ja muualla Keski-Euroopassa. Kokonaisuudessaan Agron tuloksen odotetaan kuitenkin ylittävän viimevuotisen, koska kustannusleikkaukset alkavat kantaa hedelmää ja myös keskeisen raaka-aineen maakaasun hinta on laskenut. Kemira Agro on mm. sulkenut ylikapasiteettia Hollannissa ja Tanskassa ja yhtiö tehostaa entisestään Euroopan jakelu- ja logistiikkatoimintojaan sekä typpihappotuotantoaan Belgian Tertressä.

Kemira Oyj julkaisee 3 kuukauden osavuosikatsauksen 6.5.2002 klo 9.00.

Kemira Oyj julkaisee tänään vielä toisen tiedotteen varsinaisen yhtiökokouksen päätöksistä.

Lisätietoja: Kemira Oyj, puh. 010 8611
Finanssijohtaja Kaj Friman