Telenor Mobil og Eterra med avtale om Trådløse Internettsoner

Dagens avtale innebærer et nytt skritt i retning av en trådløs hverdag for Internett-brukere. Trådløs internettsoner (WLAN) er et trådløst lokalt høyhastighetsnett med relativt kort rekkevidde. Utbredelsen av slike soner både i private og offentlige kontorbygg, hoteller/konferansesentre, trafikknutepunkter, idrettsarenaer, handlesentre og andre offentlige områder vil øke raskt i tiden framover. De løsningene som nå velges vil bety at brukerne av WLAN for Internett-oppkobling vil kunne kombinere dette med Telenor Mobils ordinære mobilnett. Teknologien som benyttes er basert på løsninger fra Hewlett Packard, Cisco Systems og Birdstep Tec.

Sikkerheten ivaretas på betryggende vis med enkle oppkoblingsprosedyrer. Hastigheten i data-overføringene vil være raskere i en WLAN-sone enn i det ordinære mobilnettet. Løsningen åpner for sømløs overgang mellom Trådløse internettsoner (WLAN) og GSM, og er også tilrettelagt for innfasing av tredje generasjons mobilnett, UMTS, som er under utbygging. På sikt vil en veksling mellom WLAN og det ordinære mobilnettet foregå helt sømløst. Dette vil ytterligere forenkle bruken av mobile dataløsninger fra Telenor Mobil.

Markedet antas å ha en verdi på flere hundre millioner kroner i løpet av de kommende tre til fem årene. Rammeavtalen mellom Telenor Mobil og Eterra forventes å ha en verdi på flere titalls millioner kroner i den første kontraktsperioden over 12 måneder.

- Vi ser på dette som en strategisk viktig avtale for Telenor Mobil. Utvikling av gode, sikre og raske løsninger for datatrafikk via trådløse nett vil være avgjørende viktig for at Telenor Mobil fortsatt skal kunne tilby sine kunder de beste løsningene. Det norske og nordiske markedet krever i økende grad løsninger for datatrafikk over mobile nett i tillegg vanlig tale. Dette vil vi i samarbeid med Eterra kunne tilby gjennom den unike koblingen mellom WLAN og vårt eksisterende GSM/GPRS-nett, sier administrerende direktør i Telenor Mobil, Ingvild Myhre.

- Vi er glade for at Telenor Mobil har valgt Eterra som leverandør og system integrator av WLAN-soner. Jeg føler meg trygg på at vi gjennom dette samarbeidet vil kunne tilby mobile løsninger som vil endre mange databrukeres hverdag. Telenor Mobils nett holder svært høy kvalitet og kombinasjonen av vår kompetanse innen systemutvikling og Telenor Mobils erfaring og kompetanse innen mobiltelefoni vil kunne gi våre felles kunder betydelige effektivitetsgevinster, sier administrerende direktør Sverre Bjerkeli i Eterra Norge.