Pan Fish: Refinansiering av langsiktig gjeld

Pan Fish ASA har akseptert et tilbud om langsiktig gjeldsfinansiering fra sine hoved­bank­forbindelser, Nordea og DnB, med en samlet ramme på NOK 4 milliarder.  Lånet er sikret og har en løpetid på 5 år.  Første halvårlige avdrag på NOKm 200 forfaller 30. juni 2003.

Lånet er tilgjengelig umiddelbart, men Pan Fish har forpliktet seg til å oppnå en bokført egenkapitalandel på 20 prosent innen 31. desember 2002, økende til 25 prosent innen 30. juni 2003.  I forhold til tidligere børsmelding sendt 9. august d.å. gir den reforhandlede bankavtalen Pan Fish betydelig økt fleksibilitet og handlerom til å møte kravet om økt soliditet.

Videre har Pan Fish inngått avtale med obligasjonseierne om restrukturering av selskapets obligasjonsgjeld.  Pan Fish har utestående obligasjonslån på NOKm 738 som løper til 17. desember 2003.  Etter avtalen forlenges løpetiden for 60 prosent av utestående obligasjonslån med 5 år regnet fra tidspunkt for endelig avtaleinngåelse, mot at resterende lån innfris til pålydende innen 15. desember 2002.  Fra og med ikraft­tredelsen av de vedtatte endringer økes lånerenten med 100 basispunkter p.a.

For å møte bankenes krav til egenkapitalandel, innfri nevnte andel av obligasjons­gjelden, samt styrke konsernets arbeidskapital, vil Pan Fish i løpet av høsten 2002 gjennomføre en aksjekapitalforhøyelse / emisjon.

Selskapets kapitalbehov i forbindelse med den planlagte emisjon vil ikke overstige NOKm 550.  Pan Fish arbeider med å gjennom­føre salg av eiendeler knyttet til ikke-kjernevirksomheter, i tillegg til øvrige balanse­reduserende tiltak som vil kunne føre til at emisjonsbeløpet blir mindre enn anslått.

Emisjonen vil bli gjennomført slik at aksjeeierne i Pan Fish får utøvet sin fortrinns­rett til de nye aksjene.  Pan Fish har engasjert fondsmeglerforetakene DnB Markets, First Securities, Nordea Securities og Pareto Securities til å tilrettelegge emisjonen.

Pan Fish' styre og ledelse mener at endringene i selskapets langsiktige låneavtaler, kombinert med den planlagte emisjon og balansereduserende tiltak, vil være tilstrekkelig til å møte selskapets arbeidskapitalbehov og bankavtalens krav til soliditet.  Den samlede løsning vil gi Pan Fish en god langsiktig finansiering med en hensikts­messig avdragsstruktur og finansiell handlefrihet i tiden fremover.