Eurocommercial Properties N.V. Jaarcijfers 2002

Winst en dividend
De directie van Eurocommercial Properties N.V. maakt vandaag bekend dat, gelet op de gestegen winst behaald in het boekjaar eindigend op 30 juni 2002, zal worden voorgesteld het jaarlijkse dividend met 5% te verhogen tot € 1,40 per certificaat van 10 gewone aandelen (2000/2001: € 1,33).
Certificaathouders zal opnieuw de mogelijkheid worden geboden om in plaats van het dividend in contanten te kiezen voor bonuscertificaten ten laste van de agioreserve. De koers van deze certificaten wordt op 1 november 2002 bekendgemaakt.

De nettovastgoedopbrengsten over het boekjaar 2001/2002 stegen van € 57,6 miljoen tot € 66,6 miljoen, grotendeels als gevolg van nieuwe vastgoedaankopen. De nettowinst na rentelasten en bedrijfslasten per 30 juni 2002 bedroeg € 36,6 miljoen, een toename van circa 10% ten opzichte van de € 33,3 miljoen behaald in het voorgaande jaar.

Intrinsieke waarde
De intrinsieke waarde voor winstbestemming per certificaat is met 6% toegenomen tot € 22,09 als gevolg van een stijging van de taxatiewaarden, na aftrek van een dotatie aan de voorziening latente belastingverplichtingen. In juni 2001 bedroeg de intrinsieke waarde € 20,87 per certificaat.

Vastgoed performance
Met een totaalrendement van 11,5% heeft de vastgoedportefeuille van de Vennootschap in het afgelopen boekjaar goed gepresteerd. Momenteel bedraagt de bezettingsgraad van het vastgoed 99,9% en de gemiddelde omzet in de winkelcentra van de Vennootschap nam met 4,2% toe ten opzichte van 2000/2001. Een enkel winkelcentrum liet zelfs een omzetstijging van 10% zien.

De onafhankelijk getaxeerde waarde van het vastgoed van de Vennootschap is in totaal met 5,6% toegenomen ten opzichte van 2001 en met name op de verkoop van kantoren werden goede boekwinsten gerealiseerd.

Beleggingsbeleid
In een toelichting zei de directievoorzitter, de heer Jeremy Lewis, vandaag dat de Vennootschap conform haar voornemen de belangen in de winkelsector in haar kernmarkten aanmerkelijk heeft uitgebreid en die in de kantorensector aanzienlijk heeft teruggebracht, waarbij uitstekende boekwinsten zijn gerealiseerd. De winkelbeleggingen vertegenwoordigen nu meer dan 84% van de vastgoedportefeuille. De geografische spreiding van de portefeuille is thans als volgt:

Frankrijk: 41%
Italië: 44%
Nederland: 10%
Zweden: 5%

De managementteams zijn uitgebreid, met name in Italië, zodat verhuur en beheer meer rechtstreeks kunnen worden uitgevoerd, hetgeen ten goede zal komen aan zowel het kostenniveau als de marktkennis. De Vennootschap heeft principeovereenstemming bereikt omtrent de aankoop van winkelcentra in haar kernmarkten, ondanks de zeer krappe markt met een sterke vraag en een beperkt aanbod van goede beleggingsmogelijkheden.

Vooruitzichten
De vooruitzichten voor Europese vastgoedmarkten zijn gemengd en variëren sterk per sector en locatie. Zo zal bijvoorbeeld het overaanbod van kantoorruimte blijven leiden tot lagere huren en taxaties. Winkelcentra in de welvarende West-Europese landen zullen daarentegen naar verwachting, ondanks het vooruitzicht van economische groeivertraging, hun groeipotentieel en veilige beleggingskarakter behouden. Verliezen op de beurs zullen geen rechtstreekse invloed hebben op consumentenbestedingen in de landen waar de Vennootschap zich in hoofdzaak op richt, met name in Italië en Frankrijk, waar het aandelenbezit onder particulieren en institutionele beleggers laag is. Voor de bestedingen in winkelcentra is vooral de werkloosheid van belang, die niet wezenlijk is toegenomen en naar verwachting op korte tot middellange termijn evenmin toeneemt.

***Gelieve onderstaande link te gebruiken om het complete persbericht inclusief tabellen te kunnen bekijken:***

Jaarcijfers 2002