Kaksipuolisuus, kestävyys, äänipalaute ja värinäyttö

Nokia esitteli tänään uuden THR880 TETRA -käsiradiopuhelimen Tampereella pidetyillä Turvallisuus-messuilla. Uusi kaksipuolinen malli on käytettävyydeltään ja kestävyydeltään aivan uutta luokkaa ammattikäyttäjien keskuudessa. Nokian THR880-päätelaitteen odotetaan olevan kuluttajien saatavilla vuoden 2003 ensimmäisen neljänneksen aikana.

"Hyvän käytettävyytensä ja ominaisuuksiensa ansiosta uusi THR880-päätelaite on markkinoiden johtava tuote. Se osoittaa, että Nokian asiantuntemuksella voidaan täyttää erittäin vaativien asiakkaiden, julkisen sektorin turvallisuusalojen ammattikäyttäjien, tarpeet. Nokia edistää vahvasti TETRA-standardia ja kehittää jatkuvasti TETRA-tuotteitaan", sanoo Nokia Mobile Phonesin TETRA terminals -yksikön johtaja Kenneth Björklund.

Nokian THR880-päätelaitteen uuden ja ainutlaatuisen kaksipuolisen muotoilun ansiosta käyttäjät voivat valita viestintätavan: laitteen toinen puoli on puhelin - puheluita, viestejä ja valikon käyttöä varten - ja toinen puoli on ryhmäviestintään ihanteellisesti sopiva radiopuhelin. Puhelimessa on teräväpiirtovärinäyttö ja selvät näyttösymbolit, mikä helpottaa tiedon saantia ja lukemista.

Nokian THR880 -radiopuhelimessa on runsas valikoima ryhmäviestintäominaisuuksia, joiden avulla yhteistyö eri ryhmien välillä on tehokkaasti ja helposti hallittavissa. Uudella pyöritettävällä ryhmänvalitsimella voi helposti ja nopeasti valita ryhmän ja vaihdella useimmin käytettyjen ryhmien välillä. Päätelaitteessa on uusi kansiojärjestelmä, jonka ansiosta puhelimeen ohjelmoidut ryhmät voidaan voidaan jakaa kansioihin vaikkapa maantieteellisten käyttöalueiden mukaan. Ryhmävalitsimen keskellä sijaitsevalla paluunäppäimellä pääsee helposti palaamaan viimeksi käytettyyn ryhmään tai kotiryhmään. Puhelimeen voi ohjelmoida jopa 1300 puheryhmää.

Uuden pikavalikkonäppäimen ja kakkostangentin avulla useimmiten käytettyjen toimintojen valinta on nopeaa ja vaivatonta. Pikavalikkonäppäimellä ja kakkostangentilla voi esimerkiksi soittaa kotiryhmään, lähettää ennalta määritellyn viestin tai siirtyä suorakanavatilaan vain yhdellä painalluksella.

Yksi THR880-päätelaitteen uusista ominaisuuksista on äänipalaute, joka ohjaa käyttäjää ja varmistaa tämän tekemät valinnat, jolloin käyttäjän kädet ja katse eivät enää ole sidotut päätelaitteen käyttöön.

Nokia THR880-käsiradion lisävarusteisiin kuuluu mm. aktiivipidike, jonka ansiosta radion voi kiinnittää osaksi työasustusta. Radiopuhelimen ollessa pidikkeessä ohjaimia on helppo käyttää suoraan ilman lisämikrofonia tai -kaiutinta. Muita lisävarusteita ovat mm. autosarja kädet vapaana -käyttöön, pöytäteline, matkalaturi ja autolaturi. Lujatekoisen lisävarusteliittimen avulla muiden valmistajien ammattikäyttöön tarkoitettuja lisävarusteita ja oheislaitteita voidaan yhdistää Nokian THR880-päätelaitteeseen.

Nokian uusi TETRA-päätelaite on lujatekoinen ja iskun-, pölyn- sekä vedenkestävä. Sen tiedonsiirto-ominaisuuksia ovat mm. WAP ja IP Packet Data. Lisäksi siihen kuuluvat myös DMO- (suorakanava) ja DGNA-yhteydet (dynaamiset ryhmät, Dynamic Group Number Assignment).

TETRA (Terrestrial Trunked Radio) on ainoa Euroopan alueen teleteknisen standardointilaitoksen (ETSI) määrittelemä avoin digitaalinen yhteiskäyttöinen radioverkkostandardi, joka on tarkoitettu erityisen vaativan radiopuhelinten ammattikäytön tarpeisiin.

Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjäystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matkapuhelinvalmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, kiinteiden ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä.

Lisätietoja:

Nokia Mobile Phones