Nokian kolmas vuosineljännes: Nokia arvioi matkapuhelinten myynnin kasvavan, osakekohtainen tulos ennakoidun mukainen

Heinä-elokuun kehityksen perusteella Nokian kolmannen vuosineljänneksen liikevaihdon arvioidaan olevan 7,1-7,4 miljardia euroa. Pro forma osakekohtaisen tuloksen (laimennettu) arvioidaan olevan aiemmin ilmoitetun 0,15 ja 0,17 euron vaihteluvälin ylärajalla.

Nokia Mobile Phonesin myynnin arvioidaan kasvavan kolmannella neljänneksellä 4-9 % viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Nokia arvioi matkapuhelinten kannattavuuden olevan ennakoidun mukainen tai jopa ylittävän aikaisemman arvion. Kolmannen neljänneksen pro forma liikevoittoprosentin arvioidaan olevan vähintään 20, mikä heijastaa Nokian uusien tuotteiden, kuten Nokia 7650 -kuvapuhelimen, hyvää vastaanottoa.

Kysynnän piristyttyä selvästi heinä-elokuussa etenkin Euroopassa Nokia on aiempaa vakuuttuneempi arviostaan, jonka mukaan maailmassa myydään vuonna 2002 noin 400 miljoonaa matkapuhelinta.

GSM-verkkomarkkinat pysyvät haasteellisina operaattorien investointien vähennyttyä arvioitua enemmän. WCDMA-järjestelmien toimitukset ja testaus etenevät ja WCDMA-toimitusten myynnin tuloutuksen odotetaan alkavan kolmannella vuosineljänneksellä. Nokia Networksin kolmannen neljänneksen liikevaihdon arvioidaan laskevan 5 %:lla verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon johtuen GSM-verkkomarkkinoiden pienenemisestä ja pro forma liikevoittoprosentin arvioidaan olevan noin 5.

Nokia Networksin liikevaihtoarvioon sisältyy noin 500 miljoonaa euroa tuloutuvaa WCDMA-verkkotoimitusten myyntiä olettaen, että tuloutukselle asetut teknologiset välitavoitteet saavutetaan kuluvan neljänneksen loppuun mennessä.

Nokia on päässyt periaatesopimukseen France Telecomin kanssa MobilComiin liittyvästä asiakasrahoituksesta. Ennakoidun mukaisesti saatavien uudelleenjärjestelystä aiheutuu kulukirjaus, jonka suuruus on noin 300 miljoonaa euroa. Tämä vaikuttaa Nokian kolmannen vuosineljänneksen tulokseen (raportoitu). Sopimuksen mukaan Nokia myös peruuttaa kaikki muut MobilComiin liittyvät asiakasrahoitussitoumukset. Se vähentää Nokian asiakasrahoitussitoumuksia edelleen 530 miljoonalla eurolla. Järjestelyjen toteutuminen edellyttää, että odotettu kokonaisratkaisu MobilComin tilanteesta syntyy France Telecom -ryhmän toimesta.

On otettava huomioon, että tähän katsaukseen sisältyvät muut kuin jo toteutuneita seikkoja koskevat lausumat ovat tulevaisuudennäkymiin liittyviä kannanottoja. Näitä ovat esimerkiksi: A) tuotteiden toimituksiin liittyvät ajankohdat; B) kykymme kehittää ja tarjota uusia tuotteita ja teknologioita; C) ennakoinnit markkinoiden kasvusta ja kehittymisestä; D) ennakoinnit kasvusta ja kannattavuudesta; ja E) lausumat, joissa esiintyy sana "uskoa", "odottaa", "ennakoida", "arvioida" tai muu vastaava ilmaisu. Koska tällaisiin lausumiin sisältyy riskejä ja epävarmuuksia, todelliset tulokset voivat poiketa huomattavasti niistä tuloksista, joita me tällä hetkellä odotamme. Tekijöitä, jotka saattaisivat aiheuttaa näitä poikkeamia, voivat olla esimerkiksi: 1) langattoman viestinnän markkinoiden kehittyminen, mukaan lukien uusintaostomarkkinoiden jatkuva kehitys ja yhtiön menestys kolmannen sukupolven markkinoilla; 2) tuotteiden ja palvelujen kysyntä; 3) uusien tuotteiden ja palvelu-uutuuksien hyväksyntä markkinoilla; 4) operaattorien uusien tuotteiden ja palveluiden saatavuus; 5) heikentynyt taloudellinen tilanne monilla yhtiön päämarkkina-alueilla; 6) hinnoitteluun kohdistuvat paineet; 7) kilpailutilanne; 8) teknologiamuutosten vaikutukset; 9) konsolidoituminen tai muut rakenteelliset muutokset langattoman viestinnän markkinoilla; 10) yhtiön yhteistyökumppaneiden, toimittajien ja asiakkaiden menestys ja taloudellinen tilanne; 11) yhtiön asiakasrahoitusriskien hallinta; 12) yhtiön tuotekehityksen jatkuva menestys; 13) yhtiön tuotannon kustannustehokas, tehokas ja joustava jatkuva menestys; 14) yhtiön kyky hankkia keskeytymättä ja kohtuuhintaan komponenttituotantoa sekä tutkimusta ja kehitystä; 15) markkinakysynnän muutoksista aiheutuvat varastonhallintaan kohdistuvat riskit; 16) valuuttakurssien vaihtelut mukaan lukien erityisesti vaihtelut eurokurssin sekä Yhdysvaltojen dollarin ja Japanin jenin välillä; 17) eri valtioiden toimintatapojen, lakien ja säännösten muutosten vaikutukset; 18) ne riskitekijät, jotka mainitaan yhtiön 31.12.2001 päättynyttä tilikautta koskevassa Yhdysvaltojen arvopaperisäännösten mukaisessa asiakirjassa (Form 20-F) ss. 10-17.

Lisätietoja antaa:
Lauri Kivinen, yhtymäviestintä, puh. 07180 34495
Ulla James, sijoittajasuhteet, puh. +1 972 894 4880
Antti Räikkönen, sijoittajasuhteet, puh. 07180 34290

www.nokia.com

- Nokia julkistaa kolmannen vuosineljänneksen tuloksen 17.10.2002, neljättä vuosineljännestä koskevan välikatsauksen 10.12.2002 ja neljännen vuosineljänneksen tuloksen 23.1.2003.