Nokia esittelee maailman ensimmäisen WCDMA- ja GSM-verkoissa toimivan puhelimen

Nokia esitteli tänään maailman ensimmäisen 3GPP (Third Generation Partnership Project) -standardin mukaisen matkapuhelimen, joka toimii sekä GSM 900/1800- että WCDMA (Wideband Code Division Multiple Access) -verkoissa. Nokia 6650 on siten maailman ensimmäinen GSM/WCDMA-puhelin, joka toimii sekä Euroopassa että Aasiassa Japani mukaan lukien. Puhelimen WCDMA-valmiudet mahdollistavat puhe- ja datapalvelujen samanaikaisen käytön, eli puhelimella voidaan esimerkiksi ottaa kuva ja lähettää se puhelun aikana.

Nokia 6650 -puhelimia toimitetaan operaattoreiden valvomiin verkkotestauksiin tämän vuoden viimeisestä neljänneksestä alkaen. Kaupallisten toimitusten käynnistämiseen vaikuttavat WCDMA-verkkojen avausaikataulut sekä eri teknologiaa käyttävien verkkojen, palvelujen ja puhelinten yhteensopivuus. Kaupallisten toimitusten arvioidaan alkavan vuoden 2003 ensimmäisellä puoliskolla.

Uutuuspuhelimessa yhdistyvät monipuoliset toiminnot ja taskukokoisen puhelimen mukavuus. Suuri, 4096 väriä toistava näyttö, sisäänrakennettu kamera digitaalikuvien ja videopätkien kuvaamiseen, monipuoliset tiedonsiirtoyhteydet sekä kehittynyt käyttöliittymä tekevät siitä edistyksellisen viestintävälineen kaikille, jotka haluavat puhelimeltaan ensiluokkaista toiminnallisuutta ja korkeaa laatua.

"Nokia 6650 -kuvapuhelin on vankka osoitus kyvystämme rakentaa uusia radioteknologioita hyödyntäviä edistyksellisiä, mutta silti käyttäjäystävällisiä puhelimia vaativiin toimintaympäristöihin", sanoo johtaja Anssi Vanjoki Nokia Mobile Phonesista. "Nokia on huolella valmistautunut siirtymään matkapuhelinten ja verkkojen kolmannen sukupolven sovellusalustoihin ja radioteknologioihin ja ajaa kehitystä täysipainoisesti eteenpäin. Teemme läheistä yhteistyötä kaikkien keskeisten yritysten kanssa varmistaaksemme puhelinten, palveluiden ja verkkoelementtien yhteensopivuuden ja hyvät lähtökohdat teknologioiden käyttöönotolle."

Uuden kamerapuhelimen käänteentekevä tekninen suunnittelu perustuu ratkaisuun, jossa sekä GSM- että WCDMA-mikrosiru ovat samassa virtapiirissä. Tämä antaa puhelimelle sekä pitkän puhe- että valmiusajan (puheaika 2 tuntia 20 minuuttia WCDMA-verkossa ja 2 tuntia 40 minuuttia GSM-verkossa, valmiusaika14 päivää).

Tänään esitelty Nokia 6650 on ensimmäinen Nokian puhelin, jossa videokuvaa voi nauhoittaa samanaikaisesti äänen kanssa. VGA-kameran saa aktivoitua nopeasti avaamalla kameran linssisuojuksen. Digitaalikuvien lisäksi kameralla voi nauhoittaa ja katsoa jopa 20 sekunnin videopätkiä, joihin sisältyy ääntä. Kuvat ja videopätkät voi myös tallentaa Nokia 6650 -puhelimeen tai lähettää toiseen yhteensopivaan puhelimeen tai sähköpostiosoitteeseen multimediaviestinä. Uutuuspuhelimessa on seitsemän megatavun dynaaminen muisti, ja puhelin painaa 141 grammaa.

Käyttäjä voi katsella ja muokata puhelimen multimediasisältöä PC:ltä Nokia 6650 -puhelimen PC Suite -lisäohjelmiston avulla. Käyttäjä voi myös koostaa omia ”minielokuvia” keräämällä eri videopätkiä yhteen, sijoittamalla ne haluamaansa järjestykseen ja katsomalla niitä ikään kuin elokuvaa. PC Suiten avulla voi myös synkronoida PC:llä ja puhelimessa olevat henkilökohtaiset tiedot kuten kalenterin ja osoitekirjan. PC Suite sisältyy Nokia 6650 -puhelimen myyntipakkaukseen.

Nokia 6650 sisältää GPRS-teknologiaa tukevan WAP 1.2.1 -selaimen sekä MIDP Java(TM) 1.0 -tuen, joka mahdollistaa lisäsovellusten lataamisen puhelimeen. Uudessa puhelimessa on myös melodiset soittoäänet, langattoman maksamisen mahdollistama wallet-sovellus sekä erinomaiset tiedonsiirtoyhteydet USB-kaapelin, Bluetoothin ja infrapunan kautta. Puhelimen WCDMA-valmiudet tuovat puhelimen ja kannettavan tietokoneen välille lankamodeemin tiedonsiirtonopeutta huomattavasti nopeamman yhteyden.

Uuden puhelimen ohella Nokia julkisti tänään myös Bluetooth-teknologiaa käyttävän langattoman HDW 2 -kuulokkeen, jolla Nokia 6650:n käyttäjät voivat hoitaa puhelujaan ja viestejään kätevästi ollessaan liikkeellä. Uusi kuuloke sopii myös muihin Bluetoothin 1.1-standardiversiota käyttäviin puhelimiin ja Bluetooth handsfree- tai headset -profiileihin.

Teknologisen edistyksellisyytensä ja alan yritysten laajan tuen ansiosta laajakaistainen radioteknologia tasoittaa tietä GSM:stä entistä monipuolisempaan langattomaan viestintään. WCDMA:n suurempi kaistanleveys, nopeampi tiedonsiirto ja paremmin tuetut verkkovierailut nopeuttavat langattomien palveluiden käyttöä ja tekevät siitä entistä joustavampaa. Matkapuhelimen käytön sekä langattomien palveluiden ja sovellusten kehittyessä WCDMA mahdollistaa sen, että matkapuhelinten ominaisuuksia ja sovelluksia voidaan kehittää entistä pidemmälle ja ääni- ja datakapasiteettia hyödyntää entistä paremmin.

Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjäystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matkapuhelinvalmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, laajakaista- ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä.

Lisätietoja:

Nokia Mobile Phones
Viestintäosasto
Puh: 071800 8000
Sähköposti: nokia.mobile.phones@nokia.com

www.nokia.fi

Lehdistökäyttöön tarkoitettuja kuvia Nokia 6650 -puhelimesta löytyy Internetistä osoitteesta www.nokia.com/press