Nokia ja Sonera esittelevät edistyneitä mobiilipalveluita Soneran kolmannen sukupolven WCDMA-verkossa

Nokia ja Sonera ovat  tänään esitelleet matkapuhelinviestinnän kehitystä kohti yhä edistyneempiä kolmannen sukupolven (3G) palveluita ja päätelaitteita yhtiöiden yhdessä järjestämässä 3G-tapahtumassa nykytaiteen museossa Kiasmassa Helsingissä.

Nokia ja Sonera ovat vahvasti sitoutuneet sekä nykyisissä että seuraavan sukupolven matkaviestintäverkoissa toimiviin multimediapalveluihin (MMS) ja -teknologiaan. Yhtiöt lujittivat näin edelleen johtoasemaansa mobiilimarkkinoilla esittelemällä Soneran palveluita käyttäen Nokian  tänään julkistamaa Nokia 6650 -puhelinta. Puhelin on maailman ensimmäinen 3GPP-standardin mukainen WCDMA/GSM-kaksitaajuuspuhelin. Tänään esitellyissä palveluissa yhdistetään kuvaviestintää, videokuvaa, pelejä, sähköpostia runsassisältöisiksi viesteiksi käyttäen GSM- ja GPRS- sekä WCDMA-matkapuhelinteknologioita.

Nokia 6650 -puhelimen esittely WCDMA-verkkoympäristössä on tärkeä virstanpylväs 3G-kehitykselle, sillä molemmat yhtiöt uskovat, että seuraavan sukupolven matkapuhelimien kehitys yhdessä uusien houkuttelevien palveluiden kanssa nopeuttaa uusien edistyneitten 3G-palveluiden käyttöönottoa. Verkkojen avoimuus ja yhteentoimivuus mahdollistavat palveluiden käytön eri verkoissa ja yli maan rajojen ja luovat miellyttävän käyttökokemuksen.

Nokian ja Soneran johtajat puhuivat lehdistötilaisuudessa Kiasmassa korostaen kuinka he näkevät 3G-palveluiden kehittyvän tulevina kuukausina.

”2G- ja 3G-teknologioiden välinen siirtymä tapahtuu kehityskulkuna, jonka päämääränä on täydellinen yhteensopivuus eri teknologioiden välillä. Tämä mahdollistaa palvelujen käyttäjille saumattoman yhteyden haluttuihin palveluihin ja luo uuden käyttäjäkokemuksen. Uusien visuaalisten ja helppokäyttöisten mobiilipalveluiden menestyksekkään omaksumisen perustana on asiakkaiden tarpeet, siksi palvelut myös sopivat arkipäivän tarpeisiin”, sanoo toimitusjohtaja Harri Koponen Sonerasta.

”Nokia ja Sonera ovat tehneet tiivistä yhteistyötä tuodakseen uudet, nopeat ja käyttäjäystävälliset  tuotteet ja palvelut markkinoille. Palveluihin tarvittavan kapasiteetin tärkeimmät tekijät ovat nopeus ja käyttäjäystävällisyys. Tämänpäiväinen 3G-tapahtuma on virstanpylväs vaiheelle, jossa testataan verkon yhteentoimivuutta ja verkot optimoidaan, ja jonka seurauksena kaupalliset käyttöönotot tapahtuvat vuonna 2003”, toteaa johtaja JT Bergqvist Nokia Networksistä.

Sonera Oyj (HEX: SRA, NASDAQ: SNRA) on matkaviestinnän ja monipuolisten televiestintäpalvelujen osaaja. Soneran tavoitteena on kasvaa ja kehittyä Suomessa ja valikoiduilla kansainvälisillä markkina-alueilla toimivana viestintäoperaattorina sekä asiointi- ja sisältöpalvelujen tarjoajana. Yhtiö tarjoaa myös edistyksellisiä dataviestinnän ratkaisuja yrityksille sekä kiinteän verkon puhelupalveluja Suomessa ja lähialueilla.  Soneran liikevaihto vuonna 2001 oli 2,2 mrd. euroa ja voitto ennen satunnaiseriä ja veroja 0,45 mrd. euroa. Soneran palveluksessa on noin 7 400 henkilöä. www.sonera.fi

Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjä-ystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matka-puhelinvalmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, laajakaista- ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä.

Lisätietoja antaa:

Nokia Networks