Telenor anker gresk rettsavgjørelse

Tvisten har vært beskrevet i Telenors årsrapport for 2001 i note 24.

Telenor er sterkt uenig i domsresultatet og vil følgelig påanke dommen. Dommen er ikke rettskraftig, og det vil ikke bli foretatt noen utbetaling før en eventuell endelig dom foreligger i Telenors disfavør.

Bakgrunnen for erstatningssøksmålet er et påstått kontraktsbrudd ved salg av Cosmote aksjer fra Telenor B-Invest AS til WR Com Enterprises Ltd høsten 2000. Telenor B-Invest AS var et eierselskap for 30 prosent av aksjene i det greske mobilselskapet Cosmote. Telenor Mobile Communications og WR Com Enterprises Ltd eide henholdsvis 73,33 prosent og 26,67 prosent av Telenor B-Invest AS.

Høsten 2000 avhendet Telenor B-Invest AS åtte prosent av aksjene i Cosmote til WR Com Enterprises Ltd og Telenor ervervet samtidig samtlige av WR Com Enterprises Ltd sine aksjer i  Telenor B-Invest AS. Erstatningskravet har sin basis i uenighet knyttet til prisfastsettelsen av aksjene i de benevnte transaksjonene.

Det vil bli foretatt regnskapsmessig avsetning for dommen i fjerde kvartal 2002 hvorav NOK 414 millioner kostnadsføres som justering av tidligere perioders skattekostnad.

Kontaktperson:
Dag Vangsnes, kommunikasjonsdirektør Telenor Mobile, tlf.: 917 89 427