Opgørelse over besiddelsen af Novo Nordisk-aktier for medlemmerne af bestyrelse og direktion samt for alle insidere og disses nærtstående pr. 21. februar 2003

I henhold til Værdipapirhandellovens §37 skal Novo Nordisk efter udløbet af hvert handelsvindue foretage en kvartalsvis indberetning af besiddelsen af Novo Nordisk-aktier udarbejdet på baggrund af insidernes indberetninger til Novo Nordisk.

Nedenstående opgørelse viser aktiebesiddelsen efter udløbet af det seneste handelsvindue som indberettet til Novo Nordisk.

Klik linket 'Læs i PDF format' for at se aktiebesiddelser og aktieoptioner.

Baggrundsinformation og definitioner vedrørende aktiebesiddelse:
I perioden 1. januar til 25. februar 2002 udtrådte Tove Funder-Nielsen af bestyrelsen, Johnny Henriksen blev indvalgt i bestyrelsen, og koncerndirektør Lise Kingo indtrådte i Executive Management. Deres aktier er inkluderet under 'Bevægelser i perioden 1. januar - 13. november 2002'.

Hvad er handelsvindue?
Ifølge Novo Nordisks interne regler om handel med Novo Nordisk-værdipapirer må insidere og deres nærtstående købe og sælge sådanne værdipapirer i de første 15 kalenderdage efter offentliggørelse af en kvartals- eller årsregnskabsmeddelelse.

Hvem er alle insidere og deres nærtstående?
Insidere i Novo Nordisk er defineret som medlemmer af bestyrelsen, medlemmer af Executive Management, senior vice presidents og alle medarbejdere med direkte reference til disse, alle medarbejdere i Legal Department, Corporate Finance, Investor Relations og Corporate Communications, valgte revisorer og revisorsuppleanter samt enkelte yderligere medarbejdere, som har modtaget meddelelse om, at de efter nærmere vurdering af general counsel er kategoriseret som insidere. Gruppen af insidere omfatter endvidere også følgende fra Novo Nordisks moderorganisation, Novo A/S, og Novo Nordisk Fonden: medlemmer af bestyrelsen, medlemmer af direktionen og andre medarbejdere, som har adgang til intern viden om Novo Nordisk, samt valgte revisorer. Novo Nordisks insiderregister omfatter i alt ca. 500 bestyrelsesmedlemmer, ledere og medarbejdere.

Denne gruppes indrapporteringer om handel med Novo Nordisk-aktier omfatter endvidere handel foretaget af insideres ægtefæller/samlevere eller børn under 18 år samt selskaber, fonde og/eller andre virksomheder kontrolleret af insideren, dennes ægtefælle/samlever og/eller børn under 18 år (nærtstående). Gruppen omfatter således i alt ca. 1.500-2.000 personer.

Hvad er fondskode og aktier?
Fondskoden (DK001028081) er den såkaldte ISIN-kode, Novo Nordisk-aktien handles under på Københavns Fondsbørs. Aktier omfatter aktier noteret på Københavns Fondsbørs og London Stock Exchange samt ADR'er noteret på New York Stock Exchange, med undtagelse af ADR'er ejet af amerikanske medarbejdere i forbindelse med pensionsordningen 401(k).

Hvad er kursværdi af samlet aktiebesiddelse?
Kursværdien er den samlede aktiebesiddelse for henholdsvis medlemmerne af bestyrelsen, medlemmerne af Executive Management og for insiderne og disses nærtstående som en gruppe ganget med lukkekursen på Københavns Fondsbørs torsdag 20. februar 2003, som var 197,5.

Baggrundsinformation og definitioner vedrørende beholdningen af optioner:
For så vidt angår optioner tildelt i 2000 bemærkes, at optionerne med udnyttelsesperioden 2004-07 knytter sig til den kombinerede aktiekøbs- og optionsordning, der blev etableret i forbindelse med fraspaltningen af Novozymes.

Det bemærkes endvidere, at Lise Kingo er indtrådt i Executive Management som koncerndirektør siden 31. december 2001. Hendes beholdning af aktieoptioner indgår i antallet af aktieoptioner under 'Udestående optioner pr. 13. november 2002'.

Hvad er kursværdi af optioner?
Den beregnede kursværdi af optionerne er baseret på Black-Scholes' model for værdiansættelse af optioner. Ved beregningen er anvendt lukkekursen på Københavns Fondsbørs torsdag den 20. februar 2003, som var 197,5.

For yderligere information kontakt:

Medier:
Elin K. Hansen