Resultat fjerde kvartal 2002 og foreløpig årsresultat 2002

Aktiviteter
I fjerde kvartal har Opticom og det operative datterselskapet Thin Film Electronics (TFE) videreført arbeidet med leveransene i henhold til produktiserings- og lisensavtalen for prosess- og produktutvikling med Intel. I tredje kvartal viste visse arbeidspakker i prosjektet seg å være mer tidkrevende enn opprinnelig planlagt. Ferdigstillelsen av noen leveranser ble derfor forsinket. Arbeidet fortsatte i fjerde kvartal, og ytterligere fremskritt ble gjort. Visse leveranser som var planlagt i tredje kvartal forble imidlertid ufullført ved utgangen av 2002, og det samme er tilfellet for fjerde kvartals leveranser.
Man har ikke funnet noen uoverstigelige tekniske problemer, og både den vitenskapelige staben og ledelsen mener fortsatt bestemt at alle leveranser vil bli gjort i henhold til avtalte spesifikasjoner for ytelse, om enn minst seks måneder senere enn opprinnelig planlagt. Tatt i betraktning de nevnte forsinkelser, ønsker ikke Opticom å gi et revidert tidsestimat for ferdigstillelsen av den nåværende produktiseringsfasen, annet enn å bekrefte at arbeidet med denne fasen av Intel-prosjektet vil bli ferdigstilt innenfor 2003.
Ved siden av Intel-prosjektet fortsetter TFE grunnforskningen innen polymerminner, spesielt det som gjelder neste generasjons materialer, design og prosesser.
Opticom konsernregnskap
TFE rapporterte inntekt på 1,2 millioner NOK i kvartalet, på nivå med foregående kvartal. Inntekt for året 2002 var 10,2 millioner NOK, opp fra 5,4 millioner NOK foregående år. Inntekten for 2002 kom fra Intel for prosjektleveranser. Inntekt regnskapsføres først ved leveranse til Intel.
Driftskostnadene beløp seg til 34,5 millioner NOK i kvartalet. Økningen fra foregående kvartal skyldtes hovedsakelig bonusutbetalinger til ansatte som nådde sine mål i løpet av året. Driftskostnadene i året 2002 beløp seg til 100,5 millioner NOK, opp fra 80,7 millioner NOK i 2001. Økningen skyldes at bemanningen var stabil på om lag 75 i 2002, mens organisasjonen vokste fra 42 til 73 i 2001. Driftskostnadene vil bli redusert i løpet av 2003 når inneværende fase av Intel-prosjektet ferdigstilles.
Avskrivninger og nedskrivninger økte til 17,2 millioner NOK i kvartalet, fra 16,3 millioner NOK i foregående kvartal. Avskrivninger og nedskrivninger for året økte fra 41,4 millioner NOK i 2001 til 64,0 millioner i 2002. Avskrivning av anleggsmidler har flatet ut siden Linköping-anlegget ble ferdigstilt i første kvartal 2002. Nedskrivninger av aktivert forskning og utvikling vil fortsette å øke så lenge investeringene er høyere enn nedskrivningene.
Selskapet aktiverer direkte eksterne og interne forsknings- og utviklingsutgifter som er innrettet på å skape ny kunnskap som igjen blir en del av selskapets immaterielle rettigheter, mens kostnader knyttet til inntektsbringende leveranser blir resultatført. Aktivering av egen forsknings- og utviklingsinnsats vises som kostnadsreduksjon. Dette beløp seg til 17,0 millioner NOK i kvartalet og 49,7 millioner NOK i året (11,6 millioner NOK i fjerde kvartal 2001 og 48,3 millioner NOK i året 2001). En betydelig del av forsknings- og utviklingsorganisasjonen arbeider nå med leveranser som Intel betaler for, og dette har ført til at en mindre andel av de totale kostnadene blir aktivert. Kostnader for forskning og utvikling som er kjøpt eksternt aktiveres direkte, og føres ikke via resultatoppstillingen. Eksterne innkjøp av forskning og utvikling var lavere i 2002 enn i tidligere år fordi TFE har bygget opp kompetanse og kapasitet å utføre de fleste løpende oppgaver i egen regi.
Resultatet fra Opticoms tilknyttede selskap innen Internett-teknologi, Fast Search & Transfer ASA (FAST) offentliggjøres av FAST. FAST rapporterte et foreløpig resultat for 2002 på 1,3 millioner USD etter norske regnskapsregler opp fra et tap på 27,3 millioner USD i 2001. Denne imponerende forbedringen skyldes en stadig økning i inntektene samtidig som man har kuttet kostnader kraftig, noe som viser at FAST har teknologisk tiltrekningskraft og effektiv ledelse. Opticoms netto inntekt fra FAST-investeringen utgjorde 71,8 millioner NOK i året, hovedsakelig på grunn utvanningsgevinst ved FASTs private plassering av aksjer i første kvartal. Hverken FASTs resultat eller utvanningsgevinsten har kontantvirkning for Opticom.
Netto andre finansposter var 3,0 millioner NOK for kvartalet (opp fra 1,6 millioner NOK i foregående kvartal), og 4,1 millioner NOK for året. (2001: minus 0,3 millioner NOK). Opticom har hatt renteinntekter fra kontantbeholdningen siden aksjeemisjonen i januar 2002, men TFE-gruppen har regnskapsført 7,3 millioner NOK i tap på omregning av valutalån innen TFE-konsernet. Tapet er uten kontantvirkning. Slike regnskapsmessige tap eller gevinster oppstår når den norske kronen styrkes eller svekkes.
Det meste av skattekostnaden på 15,9 millioner NOK i året er beregnet utsatt skatt fra utvanningsgevinst i FAST. Slik skatt blir betalbar bare dersom Opticom skulle selge FAST-aksjer. Det foreligger ingen planer om slikt salg.
Kontantbeholdningen utgjorde 196,0 millioner NOK ved utgangen av året, opp fra 29,4 millioner NOK foregående år. 300,1 millioner NOK ble innbetalt ved en privat plassering av aksjer i januar 2002. I løpet av året ble 80,2 millioner NOK investert i anleggsmidler, 40,6 millioner NOK ble brukt på årets drift, og 12,7 millioner NOK er netto driftskapital og finansposter. Kontantbeholdningen er tilstrekkelig for planlagte investeringer og drift. Konsernet har ingen finansiell gjeld, og verken behøver eller har til hensikt å oppta finansielle lån.
Ved utgangen av 2002 hadde konsernet 76 ansatte èn mer enn ved foregående årsslutt.
Det foreløpige konsernregnskapet og denne kvartalsrapporten er utarbeidet i henhold til Norsk RegnskapsStandard NRS 11. Regnskapet og rapporten er ikke revidert.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Thomas Fussell tlf: +44 1491 412 522
styreformann e-post: tf@opticomasa.com