JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ: OSAVUOSIKATSAUS 1.1. - 31.3.2003

Jaakko Pöyry Group -konsernin liikevaihto oli katsauskaudella 102,0 (edellisvuonna 2002 100,4) miljoonaa euroa. Konsernin voitto ennen satunnaisia eriä oli 16,4 (5,2) miljoonaa euroa, johon sisältyy Jaakko Pöyry Group Oyj:n pääkonttorikiinteistökaupasta saatu 11,0 miljoonan euron voitto.

Jaakko Pöyry Groupin taserakenne on hyvä. Konsernin omavaraisuusaste oli 51,6 (46,2) prosenttia ja velkaantumisaste -20,8 (1,8) prosenttia.

Konsernin osakekohtainen tulos oli 0,81 (0,24) euroa ja sijoitetun pääoman tuotto 51,3 (15,7) prosenttia.

Konsernin tilauskanta oli 341,9 miljoonaa euroa ja se on katsauskaudella kasvanut 33,5 miljoonalla eurolla.

Konsernin tuloksen arvioidaan paranevan vuonna 2003 ja tulosparannus ajoittuu vuoden jälkipuoliskolle. Tämän lisäksi konsernin tulosta parantaa pääkonttorikiinteistöstä saatu 11 miljoonan euron voitto.

Liiketoimintaryhmät

Metsäteollisuus

Katsauskauden liikevaihto oli 35,2 (39,6) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 4,0 (5,6) miljoonaa euroa. Tilauskanta oli 91,8 (vuoden 2002 lopussa 77,7) miljoonaa euroa.

Metsäteollisuuden konsultointi

Katsauskauden liikevaihto oli 8,0 (10,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli -0,3 (0,4) miljoonaa euroa. Tilauskanta oli 9,2 (7,5) miljoonaa euroa.

Energia

Katsauskauden liikevaihto oli 24,3 (24,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 0,8 (-1,4) miljoonaa euroa. Tilauskanta oli 122,0 (123,8) miljoonaa euroa.

Infrastruktuuri & ympäristö

Katsauskauden liikevaihto oli 34,4 (27,0) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 2,0 (1,8) miljoonaa euroa. Tilauskanta oli 118,9 (99,4) miljoonaa euroa.

Muu toiminta

Nordisk Renting Oy, Nordean tytäryhtiö, on 5.2.2003 ostanut Jaakko Pöyry Group Oyj:n pääkonttorikiinteistön Vantaalla. Samalla Jaakko Pöyry Group Oyj ja Nordisk Renting Oy ovat laatineet kiinteistöä koskevan 20 vuoden vuokrasopimuksen.

Jaakko Pöyry Groupin pääkonttorirakennus on ennen tehtyä kauppaa ollut vuokrattuna Nordea Rahoitus Oy:ltä, ja Jaakko Pöyry Groupilla on ollut rakennukseen lunastusoptio. Tehdyllä kaupalla koko kiinteistö, sisältäen Jaakko Pöyry Groupin pääkonttorirakennuksen, maa-alueen ja puolet Martinparkki Oy -pysäköintitalosta, siirtyvät Nordisk Renting Oy:n omistukseen. Jaakko Pöyry Group Oyj:llä on näihin myöhemmin lunastusoikeus.

Kauppa on jatkoa Jaakko Pöyry Group Oyj:n pyrkimykselle keskittää taloudelliset resurssinsa yhtiön päätoimialaan, suunnittelu- ja konsultointitoimintaan. Kauppa paransi katsauskaudella Jaakko Pöyry Groupin tulosta ennen satunnaisia eriä 11 miljoonalla eurolla.

Konsernirakenne

Konsernirakenteen ja liiketoiminnan kehittämistä on jatkettu katsauskaudella.

Metsäteollisuuden konsultointi -liiketoimintaryhmään kuuluva JP Management Consulting (Europe) Oy on ostanut Euroopassa toimivan Redbeard Consulting B.V.:n liiketoiminnan. Redbeard Consulting tarjoaa informaatioteknologiaan ja liiketoimintaprosesseihin liittyvää konsultointia eurooppalaiselle paperiteollisuudelle. Redbeard Consultingin palveluksessa on 4 henkilöä.

Infrastruktuuri & ympäristö -liiketoimintaryhmään kuuluva JP-Terasto Oy on laajentanut toimintaansa Lounais-Suomessa ja on ostanut turkulaisen HT-Rakennuttajat Oy:n. HT-Rakennuttajat keskittyy projektinjohto- ja rakennuttamistoimeksiantoihin. HT-Rakennuttajat Oy:n palveluksessa on 10 henkilöä.

Konsernirakenteen ja liiketoiminnan kehittämistä jatketaan vuoden 2003 aikana.

Tilauskanta

Konsernin tilauskanta on hyvä ja se on kasvanut katsauskaudella 33,5 miljoonalla eurolla. Tilauskanta oli maaliskuun lopussa 341,9 (vuoden 2002 maaliskuun lopussa 288,3) miljoonaa euroa. Vuoden 2002 lopussa tilauskanta oli 308,4 miljoonaa euroa.

Syyskuussa 2002 julkistetun A.T. Biopower Company Ltd:n voimalaitosprojektin rahoitusjärjestelyt eivät ole edenneet odotetusti eikä projektia ole kirjattu tilauskantaan.

Investoinnit

Konsernin bruttoinvestoinnit olivat katsauskaudella 3,3 (2,2) miljoonaa euroa. Investoinneista 2,2 (2,2) miljoonaa euroa oli tietokoneohjelmistoja ja -laitteita sekä tietojärjestelmiä. Yritysostoihin kohdistuneet investoinnit olivat 1,1 (0,0) miljoonaa euroa.

Osakepääoma ja osakkeet

Osakkeiden määrä oli vuoden 2002 lopussa 13 791 601. Katsauskauden jälkeen, huhtikuussa, on vuoden 1998 optiolainaan liittyvillä optiotodistuksilla merkitty yhteensä 8650 uutta osaketta. Merkintöjen jälkeen yhtiön osakkeiden lukumäärä on 13 800 251.

Jaakko Pöyry Group -konsernin henkilöstölle ja emoyhtiön hallituksen jäsenille vuonna 1998 suunnattuun optiolainaan liittyvät optiotodistukset oikeuttavat merkitsemään enintään 1,3 miljoonaa yhtiön osaketta. Merkintäaika alkoi osittain 1.4.2000 (390 000 osaketta), 1.4.2001 (390 000 osaketta) ja 1.4.2002 (520 000 osaketta). Merkintäaika päättyy kaikilla optiotodistuksilla 30.4.2005. Optiotodistuksilla on merkitty yhteensä 439 265 osaketta.

Varsinainen yhtiökokous 5.3.2003 valtuutti yhtiön hallituksen päättämään osakepääoman korottamisesta uusmerkinnällä ja/tai vaihtovelkakirjalainojen ottamisesta ja/tai optio-oikeuksien antamisesta niin, että uusmerkinnän, vaihtovelkakirjojen ja optiotodistusten perusteella osakepääomaa voidaan korottaa yhteensä enintään 1,0 miljoonalla eurolla antamalla merkittäväksi enintään 1,0 miljoonaa uutta osaketta. Valtuutus on voimassa 5.3.2004 saakka.

Varsinainen yhtiökokous antoi hallitukselle valtuutukset päättää omien osakkeiden hankkimisesta ja luovuttamisesta. Valtuutusten kohteena on enintään 689 500 osaketta, mikä on vähemmän kuin 5 prosenttia yhtiön osakepääomasta. Yhtiön hallitus on 5.3.2003 päättänyt käyttää valtuutuksia. Valtuutukset ovat voimassa 5.3.2004 asti. Yhtiö on 18.2.-4.4.2003 hankkinut 69 200 omaa osaketta. Osakkeiden keskimääräinen hankintahinta oli 14,38 euroa. Vuonna 2002 hankittiin 10 000 omaa osaketta.

Yhtiön osakkeet noteerataan Helsingin Pörssissä. Osakkeen keskikurssi oli katsauskaudella 14,26 euroa; ylin kurssi oli 15,20 euroa ja alin kurssi 13,00 euroa. Yhtiön osakkeita vaihdettiin 9,7 miljoonalla eurolla yhteensä 0,7 miljoonaa kappaletta eli 5,0 prosenttia osakkeiden kokonaismäärästä.

Varsinainen yhtiökokous vahvisti yhtiön hallituksen esityksen osingonjaosta vuodelta 2002 eli 0,60 (vuodelta 2001 0,60) euroa osakkeelta, yhteensä 8,3 miljoonaa euroa. Osinko maksettiin 17.3.2003.

Tulevaisuuden näkymät

Maailman talouden näkymät vuodelle 2003 ovat edelleen epävarmat. Talouskasvun arvioidaan vuonna 2003 olevan vaatimatonta ja vauhdittuvan normaalitasolleen vasta vuoden 2004 kuluessa.

Jaakko Pöyry Groupin taserakenne, maksuvalmius ja tilauskanta ovat hyvät ja ne ovat parantuneet katsauskaudella. Tilauskanta on hintatasoltaan normaali.

Metsäteollisuuden investointiaktiviteetti on pysynyt suhteellisen alhaisena ja metsäteollisuusyritysten heikentyneet tulokset eivät tue aktiviteetin pikaista toipumista. Investoinnit kehittyvillä markkinoilla, kuten Kiinassa, ovat kuitenkin kasvamassa. Metsäteollisuus-liiketoimintaryhmän tuloskehitys on parantunut ja tilauskanta on kasvanut. Liiketoimintaryhmän liikevoitto paranee vuonna 2003 jonkin verran verrattuna vuoteen 2002.

Konsultoinnin toimintaympäristö on edelleen vaikea eikä nopeaa muutosta parempaan ole odotettavissa. Metsäteollisuuden konsultointi -liiketoimintaryhmän katsauskauden tulos oli epätyydyttävä ja siksi kannattavuuden parantamiseen tähtääviä toimia jatketaan. Liiketoimintaryhmän liikevoitto vuonna 2003 on viime vuoden tasolla tai paranee hieman.

Energiatoimialan kysyntä koskien uusiutuvia energialähteitä, laitosten modernisointeja ja konsultointia kasvaa. Myös perusenergian tuotannossa on merkkejä investointitoiminnan vilkastumisesta. Energia-liiketoimintaryhmä on vuosina 2001-2002 sopeuttanut toimintaansa vastaamaan alentunutta kysyntää. Tämän seurauksena tulos on parantunut ja vuoden 2003 liikevoiton arvioidaan olevan selkeästi parempi kuin vuonna 2002.

Infrastruktuuri & ympäristö -liiketoimintaryhmän toiminta on jatkanut vakaata kasvuaan. Liiketoimintaryhmän tilauskanta on kasvanut ja vuoden 2003 liikevoitto paranee hieman viimevuotisesta.

Yleinen markkinatilanne ja suhdannenäkymät ovat haastavat vuonna 2003. Jaakko Pöyry Groupin tilauskanta, markkina-asema ja taserakenne ovat edelleen vahvistuneet. Yllä esitettyihin liiketoimintaryhmien näkymiin perustuen konsernin tuloksen arvioidaan paranevan vuonna 2003. Eräiden tilauskannassa olevien merkittävien projektien kuormitusvaikutus alkaa vuoden toisella neljänneksellä ja siksi konsernin tulosparannus ajoittuu vuoden jälkipuoliskolle. Lisäksi konsernin tulosta parantaa pääkonttorikiinteistöstä saatu 11 miljoonan euron voitto.

Vantaalla 25. huhtikuuta 2003

JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ

JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ

Erkki Pehu-Lehtonen

Teuvo Salminen
Toimitusjohtajan sijainen

Lisätietoja antavat:
Erkki Pehu-Lehtonen,
toimitusjohtaja,
puh. (09) 8947 2999, 0400 468 084

Teuvo Salminen,
toimitusjohtajan sijainen,
puh. (09) 8947 2872, 0400 420 285

Satu Perälampi,
sijoittajasuhteet,
puh. (09) 8947 3002, 040 526 3388

JAKELU:
Helsingin Pörssi

Täydellinen raportti taulukkoineen on ladattavissa alla olevasta linkistä.

OSAVUOSIKATSAUS 1.1. - 31.3.2003