Rekordstort IT-treff på Fornebu: Internett for folk flest er ti år

Konsernsjef i Telenor, Jon Fredrik Baksaas vil delta når tre epoker i internettutviklingen skal belyses av bransjens egne profiler i Telenors hovedkontor på Fornebu i morgen. I paneldebatten i Telenor Expo skal blant annet konserndirektør for teknologi i Telenor, Berit Svendsen, Torry Pedersen i VG Nett og Håkon Wium Lie, Opera Software, diskutere muligheter for Internett i fremtiden. Flere toppledere fra bransjen deltar på arrangementet som har samlet nærmere 800 deltakere.

Denne kvelden kåres også tiårets internettperson i Norge. First Tuesdays medlemmer har valgt ut tre personer som det skal stemmes over på samlingen. De tre er Gisle Hannemyr, Jon Von S. Tetzchner og Håkon Wium Lie.

Våren 1993 satte Oslonett opp sin første webserver, Yahoo ble lansert og nettleseren Mosaic gjorde Internett tilgjengelig for flere. I mai 1993 fikk Telenor sine første Internett-kunder.

"Da folk flest kunne få tilgang til Internett på forsommeren 1993 ante ingen av oss at Internett skulle få så stor betydning. I dag er vi avhengige av nettet både privat og på jobb," sier Berit Svendsen, konserndirektør for teknologi i Telenor.

"Internett har gjennom de siste 10 årene endret hverdagen til folk flest. Både arbeidsdagen og fritiden er blitt enklere og morsommere. Mange av oss kan knapt tenke oss en hverdag uten e-post, og det å utføre banktjenester på nettet gjør vi med den største selvfølgelighet," sier Berit Svendsen, som hevder at internett-teknologien nå har blitt plattformen for kommunikasjonssamfunnet vi alle er en del av.

En undersøkelse Telenor har utført blant ledere i virksomheter i Norge, Sverige og Danmark, gjør det klart at ni av ti virksomheter er blitt mer effektive etter å ha innført nye IKT-løsninger. Åtte av ti mener dessuten at medarbeidernes hverdag er blitt enklere.

I dag bruker 1,5 millioner nordmenn Internett daglig, og 1,3 millioner husstander har internettoppkobling. I tillegg har Internett blitt plattformen for moderne kommunikasjonsteknologi, både internt i bedriftene og mellom bedriftene og kundene.

Vedlagt ligger en tidslinje for hvordan Internett har utviklet seg i Norge:

10 år med Internett i Norge