Nye kostnadsoverslag for containerskip i USA

Etter denne gjennomgangen har verftet funnet det nødvendig å øke kostnadsanslagene for de andre to containerskipene som er under bygging med et tilsvarende beløp. De økte kostnadene på de tre båtene medfører at Kværner Philadelphias driftsresultat i andre kvartal 2003 blir svekket med i overkant av 400 millioner kroner.

Aker Kværner konstaterer at den betydelige innsatsen som skal gjøre Kværner Philadelphia til et effektivt og kommersielt verft, foreløpig ikke har gitt de ønskede resultater. For å aksellerere forbedringsarbeidet, er det besluttet å tilføre mer kompetanse innen prosjektstyring, innkjøp og byggeledelse, samt å styrke den løpende oppfølgingen.

Parallelt gjennomfører Aker Kværners skipsverft i Finland, Kværner Masa-Yards, et meget vellykket forbedringsprogram, og det finske verftskonsernet ligger an til å levere betydelig bedre driftsresultat enn forventet. Det oppveier til en viss grad de svakere resultatene fra USA. Aker Kværner antar at konsernets skipsverft samlet vil levere et svakt negativt resultat for året som helhet.

De to første containerskipene fra Kværner Philadelphia er kjøpt av det amerikanske rederiet Matson Navigation Company, Inc. I forståelse med kunden er det nå avtalt at det første skipet vil forlate verftet i begynnelsen av august, om lag en måned senere enn opprinnelig avtalt. Det andre skipet skal være ferdig i andre kvartal 2004.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Tore Langballe, IR-direktør, Aker Kværner. Tlf: 67 51 31 06