Nokialta tehokas tietoturvalaitteisto vaativiin Internet-verkkoympäristöihin

Nokia julkisti tänään uuden Nokia IP1260 -tietoturvalaitteiston. Korkean käytettävyyden vaatimukset täyttävä järeä alusta on suunniteltu helpottamaan kasvavan ja ominaisuuksiltaan entistä vaihtelevamman Internet-liikenteen käsittelyä. Alustan joustavuus varmistaa laajojen ja vaativien verkkoympäristöjen monimuotoisen liikenteen edellyttämän skaalautuvuuden. Alusta on pienestä koostaan huolimatta entistä tehokkaampi ja tarjoaa useiden asiakkaiden edellyttämän suuren porttitiheyden.

Uuteen alustaan liitetyt Nokian yhteistyökumppanien tietoturvasovellukset varmistavat korkealuokkaisen suojan tunkeutumista vastaan, tarjoavat järeän palomuurin ja varmistavat tehokkaan VPN-liikenteen. Nokia ja Check Point Software Technologies ovat integroineet alustaan Check Pointin VPN-1(TM)/FireWall-1® Next Generation -palomuuriohjelmiston, johon on liitetty myös Application Intelligence -toiminnallisuus. Se on markkinoiden ainoa sekä verkko- että sovellustason turvaava ratkaisu. Yhteistyökumppanit varmistavat yhdessä, että Nokia IP1260 täyttää monimuotoisen Internet-liikenteen vaatimukset myös tulevaisuudessa.

"Suunnittelimme Nokia IP1260 -alustan skaalautuvaksi, jotta se pystyy laajentumaan ja muuntumaan yritysten liiketoimintojen vaatimusten mukaan", kertoo Dan MacDonald Nokia Internet Communicationsista. "Asiakkaat hakevat pelkkien teknisten ominaisuuksien sijaan valmiita ratkaisuja, jotka antavat heille mahdollisuuden keskittyä kasvattamaan liiketoimintaansa ja parantamaan sen kannattavuutta. Nokia IP1260 on tulos maailman johtavien organisaatioiden tarpeiden kuuntelemisesta, niistä oppimisesta ja niiden palvelemisesta."

Nokia IP1260 laajentaa Nokian korkeimman luokan Internet-turvasovellusvalikoimaa ja täydentää Nokia IP700-sarjaa. Nokian tietoturvalaitteistojen valikoima kattaa erilaiset tarpeet pienistä etätoimipisteistä  suurimpiin ja toimintokriittisimpiin datakeskuksiin.

"Olemme tyytyväisiä Nokia IP1260 -tuotejulkistustuksesta", sanoi johtaja Gonen Fink Check Point Software Technologiesista.  "Laitteessa yhdistyy Check Pointin Next Generation -ohjelmisto ja Application Intelligence -toiminnallisuus, ja se tarjoaa yrityksille ja palveluntarjoajille järeän ja joustavan alustan, jolla pystytään varmistamaan korkein mahdollinen turvallisuustaso."

Nokia IP1260:n suorituskyky on mitattu ja dokumentoitu käyttäen kehittyneimpiä saatavilla olevia "real world" -verkkotopologioita sekä verkkoliikenteen testityökaluja ja -menetelmiä. Nokia IP1260:n ominaisuuksia ovat:

- 4.2 Gbps palomuurin läpäisykyky (1518 tavun paketeille, 0% hävinneitä paketteja, 100 sääntöä)
- 400 Mbps palomuurin läpäisykyky (64 tavun paketeille, 0% hävinneitä paketteja, 100 sääntöä)
- 1 miljoona yhtäaikaista palomuuriyhteyttä
- 30,000 yhteyttä sekunnissa (100 sääntöä) 1
- 800 Mbps VPN-läpäisykyky (1450 tavun paketeille, 0% hävinneitä paketteja, 20 sääntöä) 2
- Tuki jopa 12 10/100 Ethernet-portille ja 8 gigabitin Ethernet-portille
- 2 räkkiyksikköä korkea (RU) runko, kaksi virtayksikköä ja kovalevyä, 1 GB RAM, VPN-kiihdytin

Nokia IP1260 yhdistää Nokian suorituskykyiset laitteistot erittäin luotettavaan ja varmatoimiseen käyttöjärjestelmään (IPSO) sekä nopeasti käyttöön otettavaan hallintaohjelmistoon. Verkkojen korkean käytettävyyden varmistamiseksi alusta on suunniteltu siten, että sen liitäntäkortit, tuulettimet, virtalähteet ja kovalevyt voidaan vaihtaa käytön häiriintymättä.

Alusta tukee Check Pointin VPN-1/Firewall-1 VSX(TM) -ohjelmistoa, joka toteuttaa 802.1q VLAN -pohjaista tietoturvaa ja mahdollistaa jopa satojen virtuaalijärjestelmien käyttämisen yhdellä Nokia IP1260 -alustalla. Ratkaisu sopii erityisesti datakeskuksille, vaativiin yritysverkkoihin ja palveluntarjoajille. Tietoturvalaitteiston käyttöönotto on nopeaa ja huollettavuus yksinkertaista.

Nokia IP1260 -alustaa hallitaan palkitulla Nokia Network Voyager -selainpohjaisella käyttöliittymäohjelmistolla, jota voidaan käyttää sekä paikallisesti että etäyhteyden kautta. Alustaa tukee myös Nokia Horizon Manager -hallintatyökalu, joka on suunniteltu vähentämään merkittävästi verkkoympäristöissä käytettävien tietoturvaohjelmistojen käyttöönottoon, päivityksiin, seurantaan ja ylläpitoon kuluvaa aikaa ja niistä syntyviä kustannuksia.

"Asiakkaat edellyttävät, että turvasovellukset tarjoavat yhä korkeampitasoista tietoturvaa, luotettavuutta ja hallittavuutta sekä täyttävät vaativat liikenne- ja suorituskykyvaatimukset", MacDonald jatkaa. "Nokia IP1260 nostaa riman uudelle tasolle kaikilla näillä alueilla."

Nokia IP1260 on saatavilla heinäkuussa 2003. Nokian muun Internet-turvasovellusvalikoiman tapaan sen tukena on Nokian globaalisti toimiva ja SCP-sertifioitu "Ensisoitolla ratkaisuun"  -huolto- ja tukijärjestelmä.

Huom 1: Nokia IP1260 tukee 7,400 yhteyttä sekunnissa tämän tiedotteen julkaisuhetkellä. Suorituskyky nousee 30,000 yhteyteen sekunnissa syyskuussa 2003 julkaistavalla ohjelmistopäivityksellä.

Huom 2: Nokia IP1260 tarjoaa 360 Mbps:n VPN-läpäisykyvyn suurille paketeille tämän tiedotteen julkaisuhetkellä. Läpäisykyky nousee yli 800 Mbps:iin syyskuussa 2003 julkaistavalla ohjelmistopäivityksellä.

Nokia Internet Communications
Nokia Internet Communications toimittaa yrityksille ja palveluntarjoajille erilaisia tietoverkkoratkaisuja. Tuotevalikoimaan kuuluvat muun muassa IP-verkkoturvaratkaisut, virtuaaliset yksityisverkkotuotteet (VPN), sekä Internet-liikenteen hallintaratkaisut. www.nokia.com/securenetworksolutions

Lisätietoja antaa:

Claire Backhurst