Kemiran Collodin-kauppa vahvistui

Yrityskaupassa erityyppisten hartsiliimojen tuotanto- ja sovellusteknologialla on merkittävä osa. Lisäksi Kemiralle siirtyy paperikoneen märkäpäässä käytettävien kemikaalien valmistusta.

Collodinin myyntihenkilöstö paperikemikaaleista siirtyy Kemiran palvelukseen Alzenauhun, Saksaan. Hartsiliimojen tuotanto siirtyy Kemira Chemie Ges.mbH:han Kremsiin, Itävaltaan. Collodin valmistaa paperikemikaaleja siirtymäkauden ajan Kemiralle rahtivalmistuksena. Saksassa sijaitseva Kemira Chemie GmbH palvelee aikaisempia Collodinin asiakkaita.

Kauppa vahvistaa Kemiran asemaa Keski-Euroopan paperikemikaalimarkkinoilla muun muassa erilaisissa paperiliimoissa ja paperiteollisuuden erikoiskemiikaaleissa. Paperiliimoja käytetään paran-tamaan paperin ja kartongin painettavuutta ja vedenhylkivyyttä.

Collodinilla on perinteisesti ollut vahva asema hartsiliimojen toimittajana Saksan paperiteollisuudelle. Yrityksen kokonaisliiketoiminnasta paperikemikaalien osuus on noin 20 %. Muu toiminta koostuu pääasiassa elintarvikepakkausten ja autoteollisuuden liimoista, joihin Collodin jatkossa keskittyy.

Kemira on yksi maailman johtavista sellu- ja paperikemikalien toimittajista ja yhtiö on määritellyt paperi- ja sellukemikaalit yhdeksi keskeiseksi liiketoiminta- ja kasvualueekseen. Niiden liikevaihto on 600 miljoonaa euroa. Koko Kemiran liikevaihto vuonna 2002 oli 2,6 miljardia euroa ja henkilöstön määrä 10300.

Lisätietoja:

Johtaja Michael Strand, Kemira Chemicals Oy, Pulp & Paper Chemicals,