TEST TEST TEST TEST Nokian ensimmäinen vuosineljännes: Erinomainen kannattavuus - matkapuhelinten myyntivolyymi kasvoi markkinoita nopeammin

Tammi-maaliskuu 2003 (IAS) verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon:
- Liikevaihto oli 6 773 milj. euroa (7 014 milj. euroa vuoden 2002 ensimmäisellä neljänneksellä) ja laski 3 %.
- Pro forma liikevoitto oli 1 187 milj. euroa (1 286 milj. euroa) ja laski 8 %. Tähän sisältyi Nokian Renkaiden yhtiöllä jäljellä olleista osakkeista vuoden 2003 ensimmäisellä neljänneksellä saatu 56 milj. euron myyntivoitto. Pro forma liikevoittoprosentti oli 17,5 (18,3).
- Pro forma oikaistut erät olivat vuoden 2003 ensimmäisellä neljänneksellä 183 milj. euroa ja niihin sisältyivät:
- 43 milj. euron suuruiset konserniliikearvon poistot
- 226 milj. euron suuruinen positiivinen oikaisuerä vuoden 2002 kolmannen neljänneksen asiakasrahoitussaatavan arvonalennukseen (MobilCom).
- Pro forma voitto katsauskaudelta oli 860 milj. euroa (915 milj. euroa) ja laski 6 %.
- Pro forma osakekohtainen tulos (laimennettu) oli 0,18 euroa (0,19 euroa). Nokian Renkaiden osakkeiden myynnin vaikutus oli noin 0,01 euroa.
- Kansainvälisen laskentakäytännön mukaan raportoitu liikevoitto kasvoi 11 % ja oli 1 370 milj. euroa (1 234 milj. euroa).
- Raportoitu voitto katsauskaudelta kasvoi 13 % ja oli 977 milj. euroa (863 milj. euroa) ja raportoitu osakekohtainen tulos (laimennettu) kasvoi 0,20 euroon (0,18 euroa).
- Kassavirta jatkui erittäin vahvana ja oli 1,4 miljardia euroa.

ENSIMMÄINEN
VUOSINELJÄNNES 2003
PRO FORMA
 (ei sisällä konserniliikearvon poistoja eikä kertaluonteisia eriä)
RAPORTOITU

vähemmistöosuutta

Katsauskauden voitto
Tulos/osake, EUR

Kaikki vuoden 2003 ensimmäisen neljänneksen pro forma luvut on koottu tämän tiedotteen sivuilla 7-8 oleviin taulukoihin. Pro forma lukujen täsmäyttäminen raportoituun tulokseen on sivulla 9 olevissa taulukoissa.

PÄÄJOHTAJA JORMA OLLILA:

Vuoden 2003 tammi-maaliskuu oli jo neljäs peräkkäinen vuosineljännes, jolla maailmanlaajuisten matkapuhelinmarkkinoiden volyymit kasvoivat edellisvuoteen verrattuna. Volyymi kasvoi 10 % ja oli noin 98 miljoonaa matkapuhelinta. Nokian oma myyntivolyymi kasvoi 13 % ja oli noin 38 miljoonaa matkapuhelinta, mikä tarkoittaa markkinoita nopeampaa kasvua. Matkapuhelinliiketoimintamme tulos ylitti jälleen odotuksemme ja liikevoitto parani 9 %; liikevoittoprosentti oli erittäin vahva 24. Matkapuhelintemme vahvan menestyksen ansiosta onnistuimme merkittävästi vähentämään verkkomarkkinoilla edelleen jatkuvien erittäin vaikeiden toimintaolosuhteiden negatiivista vaikutusta ja saavutimme hyvän kokonaistuloksen ensimmäisellä neljänneksellä.

Langattomuudella on paljon annettavaa, ja tarjoammekin operaattoriasiakkaidemme kanssa kuluttajille ja yrityksille yhä enemmän tuotteita, joilla voidaan laajentaa jo nyt monipuolista langatonta viestintää. Värinäyttöjen ja multimedian vaikutus kasvoi matkapuhelinmarkkinoilla vuoden 2003 alussa. Verkkomarkkinoiden jatkuessa erittäin vaikeina olemme ilmoittaneet voimakkaista supistustoimenpiteistä verkkoliiketoimintayksikössämme kustannusten leikkaamiseksi sekä toiminnallisen tehokkuuden ja kannattavuuden parantamiseksi.

Henkilöstövähennykset ovat aina vaikeita koko organisaatiolle ja erityisesti niille henkilöille, joita ne suoraan koskettavat. Käynnistämämme toimenpiteet ovat kuitenkin välttämättömiä terveen ja elinvoimaisen verkkoliiketoiminnan rakentamiseksi tulevaisuutta varten. Aiomme tehdä toisella vuosineljänneksellä kulukirjauksen, jonka negatiivisen vaikutuksen pro forma ja raportoituun liikevoittoon arvioidaan tällä hetkellä olevan 350-400 miljoonaa euroa.

Vuoden 2003 ensimmäisellä neljänneksellä julkistimme 17 uutta matkapuhelinta. Vahvistimme tuotevalikoimaamme erityisesti Pohjois- ja Etelä-Amerikassa julkistamalla seitsemän uutta CDMA-tuotetta, joista useimpien toimitukset aloitetaan kuluvalla neljänneksellä. Julkistimme myös ensimmäiset värinäytölliset TDMA-mallit sekä useita uusia Pohjois- ja Etelä-Amerikan markkinoille tarkoitettuja GSM-malleja.

Nokia 3650 -kuvapuhelimen maailmanlaajuiset toimitukset on jo aloitettu, ja sekä operaattorit että kuluttajat kaikilla tärkeimmillä markkinoilla ovat vastaanottaneet puhelimen myönteisesti. Puhelin mahdollistaa videoiden kuvauksen ja videokuvan katselun reaaliaikaisena. Massamarkkinoille suunnattuna kuvapuhelimena Nokia 3650 on meille strategisesti erityisen tärkeä, sillä se tuo langattoman multimedian yhä laajemman kuluttajajoukon ulottuville.

Värinäytöllisten puhelintemme määrän kasvu on myös otettu innostuneesti vastaan, ja värinäytöllisestä Nokia 3510i:stä on tulossa tuotevalikoimamme toiseksi myydyin puhelin. Tämä osoittaa selvästi, että langaton viestintä on siirtymässä mustavalkoisesta värilliseen maailmaan.

Helmikuussa laajensimme toimintaamme peliteollisuuteen ja julkistimme ensimmäisen langattoman pelilaitteemme, Nokia N-Gagen. Viuhkan muotoinen Nokia N-Gage, jossa on suuri värinäyttö ja pelaamiseen optimoitu muotoilu, on vain yksi esimerkki tuotevalikoimamme uudistuvista malleista. Nokia N-Gage ja muut uudenlaiset tuotteet, kuten Nokia 3300
-musiikkipuhelin ja Nokia 6800 -viestilaite kuvaavat innovatiivisen tuotesuunnittelumme vahvuutta, kun luotsaamme teollisuudenalaa uudistamalla ihmisten mielikuvia matkapuhelimesta.

LIIKETOIMINTAYMPÄRISTÖ JA ENNUSTEET

Nokian vuoden 2003 ensimmäisen neljänneksen liikevaihto oli 6,8 miljardia euroa ja laski 3 % verrattuna vuoden 2002 ensimmäiseen neljännekseen. Liikevaihdon laskuun vaikuttivat edelleen jatkuvat haasteet yhtiön verkkoliiketoiminnassa. Vuoden ensimmäisen neljänneksen pro forma liikevoitto laski hieman edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja oli 1,2 miljardia euroa. Pro forma liikevoittoon sisältyi yhtiöllä jäljellä olleiden Nokian Renkaiden osakkeiden myynnistä saatu 56 milj. euron myyntivoitto. Ensimmäisellä neljänneksellä pro forma liikevoittoprosentti oli edelleen vakaa 17,5. Pro forma osakekohtainen tulos (laimennettu) oli 0,18 euroa ja ylitti hieman maaliskuussa annetun arvion. Nokian Renkaiden osakkeiden myynnin vaikutus pro forma osakekohtaiseen tulokseen (laimennettu) oli noin 0,01 euroa.

Nokian rahoitustilanne parani edelleen, ja käytettävissä olevat varat olivat 10,5 miljardia euroa ensimmäisen neljänneksen lopussa. Hallitus sai varsinaiselta yhtiökokoukselta valtuutuksen hankkia omia osakkeita ja päätti sen mukaisesti aloittaa omien osakkeiden takaisinosto-ohjelman.

Matkapuhelinmyynti kasvoi 1 %, kannattavuus erinomainen
Matkapuhelinmyynti kasvoi aiemmin annetun arvion puitteissa 1 % viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja oli 5,5 miljardia euroa. Myynnin vahvaa kasvua Euroopassa heikensi jonkin verran pienempi myynti Aasiassa ja Tyynenmeren alueella sekä huomattavasti alhaisempi myynti Pohjois- ja Etelä-Amerikassa. Yhtiön keskittyminen toiminnalliseen tehokkuuteen vahvisti edelleen Nokia Mobile Phonesin kannattavuutta: ensimmäisen neljänneksen pro forma liikevoitto kasvoi viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna 9 % ja oli 1,3 miljardia euroa. Matkapuhelinliiketoiminnan liikevoittoprosentti oli edelleen erittäin vahva 23,9.

Verkkoliiketoiminnassa huomattava tappio, määrätietoisiin toimenpiteisiin ryhdytty
Nokia Networksin ensimmäisen neljänneksen liikevaihto laski 15 % viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja oli 1,2 miljardia euroa. Liikevaihdon laskuun vaikuttivat heikentynyt myynti Euroopassa ja Aasiassa ja Tyynenmeren alueella, mitä vain osittain tasoitti myynnin kasvu Yhdysvalloissa. Nokia Networksin liiketulos laski huomattavasti ja pro forma liiketappio oli 127 milj. euroa, mikä johtui alhaisemmista myyntivolyymeista ja edelleen jatkuneista kolmannen sukupolven teknologioiden käyttöönoton ensimmäiseen vaiheeseen liittyvistä korkeista kustannuksista.

Tämän johdosta Nokia on käynnistänyt toimenpiteet kustannusten leikkaamiseksi ja kannattavuuden parantamiseksi, säilyttäen samalla johtavan markkina-aseman verkkoliiketoiminnassa. Helmikuussa Nokia Networks ilmoitti aikovansa vähentää tuotekehitystoimipisteidensä määrää maailmanlaajuisesti sopeuttaakseen toimintaansa paremmin nykyiseen liiketoimintaympäristöön. Tämä vaikuttaa noin 550 työpaikkaan. Huhtikuussa Nokia Networks kertoi uusista henkilöstövähennyksistä, jotka kohdistuvat kaikkiin toimintoihin ja koskevat noin 1 800 työntekijää.

Vuoden 2003 toisen neljänneksen näkymät
Perustuen Nokian laajaan ja kilpailukykyiseen tuotevalikoimaan, johon kuuluu yhä enemmän värinäytöllisiä ja multimediaominaisuuksilla varustettuja malleja, Nokia Mobile Phonesin toisen neljänneksen liikevaihdon arvioidaan kasvavan noin 4-12 % viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Koko yhtiön liikevaihdon arvioidaan kasvavan jonkin verran vähemmän. Nokia Mobile Phonesin kannattavuuden arvioidaan jatkuvan vahvana.

Nokia Networksissa ilmoitettujen toimenpiteiden takia yhtiö aikoo tehdä toisella neljänneksellä uudelleenjärjestelyihin ja mahdollisiin arvonalennuksiin liittyvän 350-400 milj. euron suuruisen kulukirjauksen osana normaaleja liiketoimintakuluja, mikä tulee vaikuttamaan negatiivisesti yhtiön pro forma ja raportoituun liikevoittoon. Tässä yhteydessä tutkimus- ja tuotekehitysprojekteja arvioidaan sekä mahdollisesti joitakin projekteja lakkautetaan tai kirjataan arvonalennuksia. Ottaen huomioon kulukirjauksen tällä hetkellä arvioidun vaikutuksen (0,05-0,06 euroa), pro forma osakekohtaisen tuloksen (laimennettu) arvioidaan vuoden toisella neljänneksellä olevan 0,13-0,16 euroa, kun raportoidun osakekohtaisen tuloksen (laimennettu) arvioidaan olevan 0,12-0,15 euroa.

Matkapuhelimissa myyntivolyymin kasvu markkinoita nopeampaa
Vuoden 2003 ensimmäisellä neljänneksellä Nokian markkinaosuuden arvioidaan olevan 38 %, mikä tarkoittaa kasvua viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Vuoden 2003 toisella neljänneksellä markkinaosuuden arvioidaan olevan ensimmäistä neljännestä suurempi.

Ensimmäinen neljännes oli neljäs peräkkäinen vuosineljännes, jolloin maailmanlaajuiset matkapuhelinmarkkinoiden myyntivolyymit kasvoivat edellisvuoteen verrattuna. Myyntivolyymi kasvoi 10 % ja matkapuhelimia myytiin 98 miljoonaa kappaletta. Nokian oma myyntivolyymi kasvoi 13 % ja oli 38 miljoonaa kappaletta, mikä tarkoittaa markkinoita nopeampaa kasvua. Toisella neljänneksellä maailmanlaajuisten matkapuhelinmarkkinoiden arvioidaan kasvavan viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon ja ensimmäiseen vuosineljännekseen verrattuna. Vuonna 2003 maailmassa myytävien matkapuhelinten määrän arvioidaan kasvavan noin 10 % verrattuna vuoteen 2002, jolloin maailmassa myytiin 405 miljoonaa matkapuhelinta. Nokian myyntivolyymin kasvun arvioidaan olevan markkinoita vahvempaa koko vuoden 2003.

Langattomien verkkomarkkinoiden kehitys
Nokia ei odota verkkoliiketoiminnan markkinaolosuhteiden paranevan vuonna 2003. Operaattorien investoinnit ovat laskeneet poikkeuksellisen alhaiselle tasolle, ja joissakin tapauksissa verkkojen toimittaminen on hidastunut. Nokia arvioi nyt sekä langattomien verkkomarkkinoiden kokonaisuudessaan että Nokian ulottuvilla olevien markkinoiden pienenevän 15 % tai enemmän vuonna 2003.

Vuoden 2002 kolmannella neljänneksellä tehtyä, MobilComilta olleisiin asiakasrahoitussaataviin tehtyä kulukirjausta oikaistiin positiivisesti 226 milj. eurolla vuoden 2003 ensimmäisellä neljänneksellä. Tämä liittyy MobilComilta olleiden saatavien arvonnousuun, kun ne 3.3.2003 tehdyllä sopimuksella vaihdettiin France Telecomin lainainstrumenteiksi.

On otettava huomioon, että tähän katsaukseen sisältyvät muut kuin jo toteutuneita seikkoja koskevat lausumat ovat tulevaisuudennäkymiin liittyviä kannanottoja. Näitä ovat esimerkiksi: A) tuotteiden toimituksiin liittyvät ajankohdat; B) kykymme kehittää ja tarjota käyttöön uusia tuotteita ja teknologioita; C) ennakoinnit markkinoiden kasvusta ja kehittymisestä; D) ennakoinnit kasvusta ja kannattavuudesta; ja E) lausumat, joissa esiintyy sana "uskoa", "odottaa", "ennakoida", "arvioida" tai muu vastaava ilmaisu. Koska tällaisiin lausumiin sisältyy riskejä ja epävarmuuksia, todelliset tulokset voivat poiketa huomattavasti niistä tuloksista, joita me tällä hetkellä odotamme. Tekijöitä, jotka saattaisivat aiheuttaa näitä poikkeamia, voivat olla esimerkiksi: 1) kehitys langattoman viestinnän markkinoilla, mukaan lukien matkapuhelinten uusintaostomarkkinoiden jatkuva kehitys sekä ajoitus ja menestys tuotaessa markkinoille kolmannen sukupolven ja sitä seuraaviin uusiin teknologioihin perustuvia tuotteita ja ratkaisuja; 2) tuotteidemme ja ratkaisujemme kysyntä; 3) langattoman viestinnän ohjelmisto- ja palvelumarkkinoiden yleinen kehitys; 4) operaattorien uusien tuotteiden ja palveluiden saatavuus; 5) uusien tuotteiden ja palvelu-uutuuksien hyväksyntä markkinoilla; 6) kilpailutilanne langattoman viestinnän markkinoilla ja muutokset kilpailutilanteessa; 7) teknologiamuutosten vaikutukset; 8) yleinen taloudellinen tilanne maailmanlaajuisesti sekä päämarkkina-alueillamme; 9) hinnoitteluun kohdistuvat paineet; 10) keskittyminen tai muut rakenteelliset muutokset langattoman viestinnän markkinoilla; 11) yhtiön yhteistyökumppaneiden, toimittajien ja asiakkaiden menestys ja taloudellinen tilanne; 12) yhtiön asiakasrahoitusriskien hallinta; 13) tuotekehityksemme menestys; 14) kykymme ylläpitää menestyksellä tuotannon ja logistiikan tehokkuutta sekä tuotteiden korkeaa laatua; 15) yhtiön kyky hankkia keskeytymättä ja kohtuuhintaan laadukkaita komponentteja sekä tutkimus- ja kehitystyötä; 16) tuotteisiimme ja ratkaisuihimme sisältyvän monimutkaisen teknologian patenttien ja immateriaalioikeuksien saatavuus; 17) markkinakysynnän muutoksista aiheutuvat varastonhallintaan kohdistuvat riskit; 18) valuuttakurssien vaihtelut mukaan lukien erityisesti vaihtelut raportointivaluuttamme euron sekä Yhdysvaltojen dollarin ja Japanin jenin välillä; 19) eri valtioiden toimintatapojen, lakien ja säännösten muutosten vaikutukset; sekä 20) ne riskitekijät, jotka mainitaan yhtiön 31.12.2002 päättynyttä tilikautta koskevassa Yhdysvaltojen arvopaperisäännösten mukaisessa vuosikertomuksessa (Form 20-F) ss. 11-18.

NOKIA
Helsinki, 17.4.2003

Lisätietoja:
Lauri Kivinen, yhtymäviestintä, puh. 07180 34495
Ulla James, sijoittajasuhteet, puh. +1 972 894 4880
Antti Räikkönen, sijoittajasuhteet, puh. 07180 34290

www.nokia.com

- Nokia julkistaa toisen vuosineljänneksen tuloksen 17.7. ja suunnittelee antavansa lisätietoa toisen vuosineljänneksen kehityksestä 10.6.2003.
- Kolmannen vuosineljänneksen tulos julkistetaan 16.10. ja viimeisen vuosineljänneksen tulos 22.1.2004.

Tiedote taulukoineen on luettavissa Internet-osoitteessa: http://www.nokia.com/2003/2Q/index.html