Electrowatt Infralle metroasema- ja tunnelisuunnittelusopimus Zürichin keskustassa

Electrowatt Infra AG, joka kuuluu Jaakko Pöyry Groupin Infrastruktuuri & ympäristö -liiketoimintaryhmään, on saanut Sveitsin valtionrautateiltä ja Zürichin kantonilta toimeksiannon suunnitella uusi metroasema Zürichin päärautatieaseman alle ja 5 km:n pituinen rautatietunneli. Toimeksianto toteutetaan yhteishankkeena Basler & Hofmann Ltd:n kanssa. Electrowatt Infran sopimuksen arvo on 1,8 miljoonaa euroa.

Electrowatt Infran palvelut käsittävät esisuunnittelun, detaljisuunnittelun ja projektinjohtamisen. Projekti käsittää neliraiteisen metroaseman, 5 km:n pituisen kaksiraiteisen metrotunnelin, neljä varauloskäynti- ja pelastustunnelia sekä halkaisijaltaan 22-metrisen rakennuskuilun.

Asema ja tunneli ovat osa Zürichin metron uutta keskustalinjaa ja ne lisäävät raideliikenteen kuljetuskapasiteettia keskustan liikealueella. Uusi linja otetaan käyttöön v. 2012 ja sen kokonaiskustannus on n. 1,0 miljardia euroa.

Electrowatt Infralla on mittava kokemus tunnelikohteiden konsultoinnista, suunnittelusta ja projektinjohtotehtävistä Euroopassa ja Aasiassa. Yritys on Sveitsin johtavia tunneliasiantuntijoita ja sen palveluvienti on maailmanlaajuista.

Jaakko Pöyry Groupin Infrastruktuuri & ympäristö -liiketoimintaryhmä käyttää liikenimeä Jaakko Pöyry Infra. Sen liikevaihto v. 2002 oli 123 miljoonaa euroa. Liiketoimintaryhmällä on toimistoja 12 maassa ja se työllistää 1350 asiantuntijaa maailmanlaajuisesti.

JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ

Satu Perälampi