Nokian TETRA-järjestelmä sai ensimmäisenä sertifikaatin äärimmäisten turvavaatimusten täyttämisestä

Nokian ammattikäyttöön tarkoitettu TETRA-radiopuhelinverkko ja kolme TETRA-puhelinta, mukaan lukien Nokia THR850- ja Nokia THR880 - puhelimet, ovat ensimmäisinä maailmassa saaneet sertifikaatin Class 3 -luokan ilmatiesalauksen yhteensopivuudesta.

Class 3 -luokan salaus on tehokkain ETSI:n TETRA-standardissa määritelty ilmatiesalausmekanismi. Sen myötä Nokian TETRA-teknologia täyttää tiukimmat viranomaisverkoille asetettavat turvallisuusvaatimukset. Class 3 -salauksessa yhdistyvät radiopäätelaitteiden tehokas tunnistus ja dynaamisesti tuotettaviin salausavaimiin perustuva salaus.

Nokian TETRA-järjestelmä on jo aiemmin saanut asiakashyväksynnän Class 3 -salaukselleen suurimmilta TETRA-verkkoasiakkailtaan. Nokian TETRA-järjestelmän Class 3 -salausmekanismi on siis ensimmäinen maailmassa, joka on saanut sekä yhteensopivuustodistuksen että asiakashyväksynnän.

Nokia testaa Class 3 -salaustoimintoa parhaillaan useiden muiden TETRA-puhelinvalmistajien kanssa saadakseen yhteensopivuustodistuksen vielä laajemmalle valikoimalle TETRA-puhelimia.

Nokia on maailman johtava TETRA-verkkojen ja -päätelaitteiden toimittaja. TETRA (Terrestrial Trunked Radio) on Euroopan alueen teleteknisen standardointijärjestön, the European Telecommunications Standards Institute (ETSI) määrittelemä avoin digitaalinen ja  yhteiskäyttöinen radioverkkostandardi, joka on tarkoitettu erityisen vaativan radiopuhelinten ammattikäytön tarpeisiin. Nokian TETRA-järjestelmä tarjoaa viranomaisten viestiliikenteessään tarvitsemat erityisominaisuudet, kuten huippuluokan turvallisuuden, nopeat ryhmäpuhelut, puheluiden priorisoinnin, hätäpuhelut sekä viesti- ja pakettidatapalvelut.

Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjä-ystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matka-puhelinvalmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, laajakaista- ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä.

Lisätietoja antaa:
Viestintäosasto, Nokia Networks