Jaakko Pöyry Group allekirjoittanut aiesopimuksen yritysostosta Itävallassa

Jaakko Pöyry Group Oyj ja Verbund AG ilmoittavat käyvänsä kahdenkeskisiä neuvotteluja Verbundin omistaman konsultti- ja suunnittelutoimiston Verbundplan GmbH:n myynnistä Jaakko Pöyry Group Oyj:lle. Kaupasta on allekirjoitettu 1.12.2003 aiesopimus. Lopullinen kauppa edellyttää Verbundplanissa suoritettavan due diligence -prosessin toteuttamista ja hyväksyntää, lopullisia sopimusneuvotteluja ja molempien osapuolten hallitusten hyväksyntää. Tavoitteena on toteuttaa kauppa 28.2.2004 mennessä.

Osapuolten kesken on sovittu, että ensimmäisessä vaiheessa Jaakko Pöyry Group Oyj ostaa 74,9 prosenttia Verbundplan GmbH:sta. Kaupan jälkeen Verbundplan jatkaa toimintaansa itsenäisenä yhtiönä osana Jaakko Pöyry Group -konsernia.

Verbundplan-konserni on Itävallan johtavia konsultti- ja suunnittelutoimistoja. Sen palveluksessa on yli 300 henkilöä, ja yhtiön liikevaihto vuonna 2003 on n. 37 miljoonaa euroa. Lisäksi yhtiöllä on 43 prosentin omistusosuus Tsekin Tasavallassa toimivasta AQUATIS a.s. -nimisestä yhtiöstä. Verbund omistaa 52 prosenttia AQUATISista ja Jaakko Pöyry Groupin ja Verbundin tavoitteena on, että myös ko. 52 prosentin omistusosuus myydään Jaakko Pöyry Group Oyj:lle. AQUATISin palveluksessa on 170 henkilöä ja sen liikevaihto vuonna 2003 on n. 5 miljoonaa euroa. Verbundplanin ja AQUATISin toiminta on ollut kannattavaa vuonna 2003.

Verbundplanin liikevaihdosta noin 50 prosenttia kohdistuu energiasektorille. Päätuotealueina energiasektorilla ovat vesivoima, uusiutuva energia, siirtoverkot ja johdon konsultointi. Yhtiön liikevaihdosta 20 prosenttia kohdistuu liikenne- ja infrastruktuurijärjestelmiin, erikoisalueena mm. tunnelit, ja 30 prosenttia vesi- ja ympäristötoimintaan. AQUATISin toiminta kohdistuu vesi- ja ympäristösektorille. Verbundplanin liikevaihdosta noin puolet tulee Itävallasta. Kansainvälisen toiminnan päämarkkina-alueina ovat Itä-Eurooppa ja ne maat, joissa energian tuotannosta vesivoimalla on huomattava osuus.

Jaakko Pöyry Group on yksi maailman johtavia teknisen konsultoinnin ja suunnittelualan yrityksiä. Sen palveluksessa on n. 4800 henkilöä 35 maassa, ja liikevaihto vuonna 2002 oli 407 miljoonaa euroa. Toiminta kohdistuu kolmelle sektorille: metsäteollisuus, energia sekä infrastruktuuri ja ympäristö. Verbundplan täydentää Jaakko Pöyry Group -konsernin maantieteellistä kattavuutta energia- sekä infrastruktuuri- ja ympäristösektoreilla ja laajentaa konsernin osaamisalueita mm. siirtoverkkojen osalta. Verbundplan lisää myös konsernin resurssipohjaa mm. vesivoiman ja tunnelirakentamisen alueilla. Lisäksi Verbundplan avaa konsernille uusia mahdollisuuksia EU:n laajentuessa Itä-Euroopassa. Yhtiö voi kaupan jälkeen hyödyntää Jaakko Pöyry Groupin kansainvälistä verkostoa toimintansa edelleen kansainvälistämiseksi.

Verbund on Itävallan suurin energian tuottaja ja jakelija. Sen liikevaihto vuonna 2002 oli 2072 miljoonaa euroa. Verbund AG on
listattuna Wienin, Frankfurtin ja Lontoon pörsseissä sekä ADR-todistuksina USA:ssa.

JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ

Erkki Pehu-Lehtonen