Ett år igjen med NMT

Telenor Mobil vil gjennom hele 2004 gjøre store investeringer i forbedret GSM-dekning langs kysten og i fjellet. Nesten alle fiskefeltene langs norskekysten vil få GSM-dekning 50-70 km fra land - enkelte steder helt opp til 120 km fra land. Dette gjøres ved hjelp av såkalt extended cell-teknologi. Også en rekke skogs- og fjellområder vil få bedre dekning som en følge av dette.

Svært mange kunder har gått over fra NMT til GSM, blant annet fordi GSM i dag dekker 99,2 prosent av befolkningen der de bor. Dessuten har Telenor Mobil inngått et samarbeid med satellittoperatøren Globalstar. Gjennom denne avtalen har Telenor Mobils kunder tilgang til satellittelefoni i de fleste områder uten annen mobildekning.

Nordisk Mobil Telefon (NMT) 450 var verdens første offentlige, automatiske mobiltjeneste, og ble åpnet i Norge i 1981. NMT 450 hadde på det meste 190.000 brukere i 1996, mens kundetallet i dag er under 40.000. Telenor Mobils totale kundetall er 2,36 millioner. Alle gjenværende NMT-kunder mottar i disse dager brev om avviklingen.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Sigurd Sandvin, informasjonssjef i Telenor Mobil, tlf. 905 21 100
Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor Mobil, tlf. 900 21 000