Ahold verkoopt Bompreço aan Wal-Mart en Hipercard aan Unibanco

Zaandam, 1 maart 2004 - Ahold maakte vandaag bekend dat zij haar Braziliaanse retailketen Bompreço aan Wal-Mart Stores Inc. heeft verkocht. Gelijktijdig verkoopt Ahold haar Braziliaanse credit-cardactiviteiten Hipercard aan Unibanco S.A. De gezamenlijke ondernemingswaarde van deze activiteiten bedraagt circa USD 500 miljoen. Naar verwachting zal deze gezamenlijke transactie in de loop van vandaag worden afgerond.

De activa bestaat uit Bompreço (een food retailer bestaande uit 118 hypermarkten en supermarkten met een toonaangevende positie in noordoostelijk Brazilië) en Hipercard (de toonaangevende credit card in noordoostelijk Brazilië met meer dan 2 miljoen kaarthouders). G. Barbosa, Aholds andere Braziliaans food retail-activiteit met 32 winkels, werd in januari 2002 geacquireerd en maakt geen onderdeel uit van deze transactie.

Wal-Mart Stores, Inc., startte haar activiteiten in Brazilië in mei 1995. De winkels en clubs opereren onder verschillende merknamen en zijn gesitueerd in de regio's Sao Paulo, Paraná, Rio de Janeiro en Minais Gerais. Wal-Mart Brazilië had in 2003 een omzet van BRL 1,94 miljard en heeft circa 7.000 medewerkers in dienst.
Unibanco, de op twee na grootste Braziliaanse financiële groep in de particuliere sector, richt zich op bankzaken ten behoeve van particulieren, grootschalig bankieren, verzekeringen, pensioenen en vermogensbeheer.

Theo de Raad, als lid van de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor Latijns-Amerika en Azië, verklaarde: 'Wij zijn verheugd dat we kopers hebben gevonden van zulke hoge kwaliteit als Wal-Mart en Unibanco. Hun activiteiten sluiten uitstekend aan bij die van Bompreço en Hipercard en wij zijn ervan overtuigd dat dit geweldig is voor onze klanten, medewerkers, leveranciers en alle andere betrokkenen.'

De verkoop van Ahold's activiteiten in Brazilië is onderdeel van Ahold's strategie om haar portfolio te optimaliseren en haar financiële positie te versterken door vermindering van de schuldenlast.

In 1996 betrad Ahold de Braziliaanse markt via een overeenkomst met de eigenaar van Bompreço. In oktober 2001 werd Bompreço een volle dochtermaatschappij van Ahold. De niet-gecontroleerde netto-omzet van Bompreço bedroeg in 2003 circa BRL 2,9 miljard (circa Euro 843 miljoen). Bij Bompreço en Hipercard werken meer dan 20.000 medewerkers.

Brazilie