Kitron flytter produksjonen på Kongsberg til Arendal

Det er idag 130 ansatte ved fabrikken på Kongsberg. Disse arbeidsplassene forsvinner som følge av sammenslåingen, samtidig som den overførte produksjonen skaper sysselsetting i Arendal. I forbindelse med denne prosessen vil de ansatte bli tatt med på råd i samsvar med alle tariff- og lovfestede krav.

- Vår beslutning om å samlokalisere den nåværende produksjonen på Kongsberg til Arendal er beklagelig for de av våre ansatte som blir berørt. Forretningmessig betyr sammenslåingen at vi forbedrer vår konkurranseevne og lønnsomhet. Vi vil også kunne opprettholde våre høye ambisjoner om kundetilfredshet og kompetanseutvikling ved å samle all produksjon mot forsvarssegmentet i Arendal. I tillegg til at vi sikrer videre utvikling av ett sterkt produksjonsmiljø for forsvarsrelatert elektronikk i Arendal, vil vår satsning på Kitron Development sikre en fortsatt sterk lokal forankring i Kongsberg, sier konsernsjef Frode Berg.

Kitron Kongsberg har vært igjennom flere nedbemanningsrunder de siste par år. Den utløsende årsaken til denne mer omfattende omorganiseringen er at Kitron Kongsberg tidligere i 2004 ikke lyktes i å vinne en betydelig kontrakt som var forventet å bidra til endelig å skape lønnsomhet.

Flyttingen av produksjonsvirksomheten fra Kongsberg til Arendal forventes å gi en årlig besparelse på ca. NOK 30 millioner fra og med 4. kvartal 2004. Kostnadene for gjennomføring av flyttingen, estimert til ca NOK 10 millioner, vil bli tatt løpende over driften i 2004. Ved utgangen av året forventer selskapet å ha en gjenværende husleieforpliktelse på Kongsberg for perioden 2005 til 2007 på maksimalt NOK 8 millioner. Selskapet vil vurdere mulighetene for å redusere denne forpliktelsen, alternativt å belaste 2004 regnskapet.