Jaakko Pöyry Groupille Mondin Merebankin paperitehtaan PM1:n uusintaprojekti

Jaakko Pöyry Southern Africa (Pty) Ltd, joka kuuluu Jaakko Pöyry Groupin Metsäteollisuus-liiketoimintaryhmään, on saanut Mondi Ltd:ltä toimeksiannon suunnitella Durbanissa Etelä-Afrikassa sijaitsevan Merebankin paperitehtaan PM1:n uusinnan. Sopimuksen arvo on yli 5 miljoonaa euroa.

Sopimus käsittää paperitehtaan uusintaan liittyvät suunnittelu-, hankinta-, rakennusvalvonta- ja käyntiinajopalvelut. Toimeksiannon toteuttavat Jaakko Pöyryn Etelä-Afrikan, Suomen ja Ranskan toimistot. Uusittu kone tuottaa valmistuttuaan 250 000 t/a päällystämätöntä puuvapaata paperia ja sen on määrä käynnistyä v. 2005.

Jaakko Pöyryllä on pitkäaikainen yhteistyösuhde Mondiin ja yhtiö osallistuu parhaillaan myös Mondin Richards Bayn sellutehtaan laajennushankkeeseen. Jaakko Pöyry on toiminut Mondin suunnittelukonsulttina 1980-luvun alusta lähtien.

Jaakko Pöyry Groupin Metsäteollisuus-liiketoimintaryhmä käyttää liikenimeä Jaakko Pöyry. Sen liikevaihto v. 2003 oli 176 miljoonaa euroa. Metsäteollisuus-liiketoimintaryhmällä on toimistoja 18 maassa ja se työllistää 2100 asiantuntijaa maailmanlaajuisesti.

JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ

Erkki Pehu-Lehtonen